Черният петък е тук с оферти от -10% до -90%, но реални ли са намаленията?

Черният петък е тук с оферти от -10% до -90%, но реални ли са намаленията? Снимка: dengiest.ru

Обясняват експерти от проекта "Ние, потребителите"

И през тази година за Черния петък в България се срещат оферти с намаления от -10% до -90%. Ако отстъпките са в периметъра 20-50 на сто можем да предполагаме, че по-скоро са реални, каза в ефира на „Дарик“ радио Габриела Руменова от онлайн платформата „Ние, потребителите“, създадена за безвъзмездна взаимопомощ от граждани за гражданите. 

„Когато видим -90% трябва да ни светне червена лампичка – възможно ли е за търговеца да е изгодно да ни предложи стоките си с такава отстъпка или има уловка?“, добави тя. 

„По-вероятно е да има повече клиенти, които съобщават за проблеми с покупките от Черния петък заради ръста на продажбите, който според статистиките достига до 500%“, посочи Габриела Руменова в отговор на въпроса на водещия дали търговците се възплозват от тези кампании, за да извършват повече нарушения. 

По време на Черния петък и намаленията в края на годината, когато обикновено се създават най-много фалшиви страници в социалните мрежи, най-големият риск е от чисти измами. „Когато има празници, хората очакват подаръци и много по-лесно могат да се подведат, че някой иска да им поднесе нещо като комплимент. Това важи не само за продажбите, но и за покани за участие в разпределяне на награди, понякога от типа на черна и бяла техника, за което потребителите уж нищо няма да направят и платят, но от тях се изисква да въведат лични данни, включително номер на банкови карти“, обърна внимание Руменова. И допълни, че в този период риск има и от продажба на фалшиви стоки

Черният петък предлага намаления и на туристически услуги. „Може да се окаже, че друга агенция, по същото време, предлага същата дестинация за дадения период, дори с включени повече допълнителни услуги, на по-изгодна цена. В платформите за резервация често се посочва, че остават само две или три свободни места и хората не преглеждат повече възможности, а бързат да резервират, за да не изпуснат офертата“, предупреди Габриела Руменова. Тя коментира, че това е търговски прийом, който в някои случаи може да е маркетингов трик, но в други – нелоялна практика.

Руменова припомни, че европейските потребители се ползват с по-висока защита в сравнение с тези от останалия сват, тъй като законодателството в тази област е най-добре развито в ЕС. Поради това трябва да се внимава при избор на онлайн търговец – да се проверява къде е регистриран, има ли данни за контакт с него и може ли да се осъществи такъв реално, какви са правилата му за продажби. Защото при проблем ще е по-трудно да бъде решен, както директно с търговеца, така и при търсене на съдействие от контролни органи. 

При възникване на казус първо трябва да се напарви опит за контакт с търговеца и той да бъде писмено информиран за спора. „Практиката показва, че в много случаи представителите на търговците действат по начин, който не е политика на фирмата и управителят дори не е наясно какво се случва. Ако отговорът не е удовлетворителен или въобще няма такъв, следващата стъпка е жалба до институциите – КЗП, КЗЛД, Министреството на туризма, включително и до органите на реда, когато се касае за измами. За трансгранични покупки в ЕС – Мрежата Европейски потребителски центрове“, каза още Руменова.            

Още по темата във

facebook

Сподели тази статия в: