Дългогодишният спор за това откъде е дошла водата на Земята е разрешен

Дългогодишният спор за това откъде е дошла водата на Земята е разрешен Снимка: https://pixabay.com/

За да разберат произхода на живота и сформирането на Вселената, изследователите внимателно са проучили материала, донесен на Земята през 2020 г. от астероида Рюгу

Резултатите от изследването са публикувани от Nature Astronomy.

Водата може да е била "доставена" на Земята от астероиди от външните части на Слънчевата система. Учените стигнаха до това заключение, след като анализираха редки проби, събрани по време на шестгодишната японска космическа мисия Хаябуса-2.

Експертите изследваха 5,4 г камъни и прах, събрани от японска космическа сонда. Той кацна на Рюгу, типичен близък до Земята астероид от групата Аполо. Както е известно, той принадлежи към тъмния спектрален клас С и има удължена орбита. Поради това в процеса на движението си около Слънцето пресича не само орбитата на Марс, но и Земята. По време на мисията сондата Хаябуса-2 кацна на Рюгу и изстреля ударен елемент към нейната повърхност.

Изследванията на този материал тепърва започват да се публикуват и през юни един екип от учени заяви, че е открил органичен материал в проби от астероида. Това означава, че някои от градивните елементи на живота на Земята, като аминокиселините, може да са се образували в космоса. Данните ще разкажат как са се появили океаните на планетата преди милиарди години.

Летливи и богати на органична материя, астероидите от тип С могат да бъдат един от основните източници на вода на Земята. Доставянето на летливи вещества (т.е. органични вещества и вода) на планетата все още е предмет на сериозен дебат“, казват учени от Япония и други страни в проучването. Сега анализът разрешава дългогодишен спор: изглежда, че органичната материя е дошла на Земята благодарение на астероиди като Рюгу.

Сондата Хаябуса-2 беше изстреляна през 2014 г. с мисия до Рюгу, който се намира на около 300 милиона км от Земята. Тя се върна в орбитата на Земята преди две години, за да достави капсулата с пробата.

Частиците от Рюгу несъмнено са сред най-незамърсените материали в Слънчевата система, достъпни за лабораторни изследвания. Анализът на тези скъпоценни проби със сигурност ще разшири нашето разбиране за ранните процеси в Слънчевата система“, заключават учените.