Войната на акордеона

Войната на акордеона Снимка: pan-african-music.com

През XIX век Италия е арена на бурни „оперни войни”, бушували на сцената, зад кулисите и във вестниците, където музикалните критици кръстосвали язвителни пера, подкрепяйки – или „съсипвайки” една или друга оперна изява.

Войната на акордеона в малката южноафриканска държава Лесото е различна. Съперничеството между звездите на уникалния местен стил „фамо”, възникнал през втората половина на миналия век, от години се разрешава със смъртоносни войни между банди, фенове на един или друг изпълнител, а малката държава с едва два милиона население се превърна в столица на убийствата на африканския континент, разказва ВВС. 

Предполага се, че „фамо” идва от „wafamola“ – дума от местния език сесото, която отразява буйния танцувален стил, неотменна част от фамо. Според познавачи, стилът се заражда като музика на волния живот – химн на странстващите пастири, спонтанна устна поезия, рап, в съпровод на акордеон. Но от 2004 г., когато един певец на фамо застрелва свой конкурент, се отключва безкраен цикъл от отмъщения, подхранван от язвителните текстове на песните. 

През последните две десетилетия жертви на отприщилата се „война на акордеона” стават стотици изпълнители на фамо и хора от музикалния бранш – музиканти и семействата им, продуценти, издатели, диджеи, фенове. Мнозина фамо-изпълнители се спасяват с бягство, разделяйки се с дома и кариерата си, а красивата планинска държава миналата година се нареди на шесто място в света по убийства. 

Страната е разделена на враждуващи фамо-групи – „мъжете с одеалата” - заради различния цвят на традиционните наметала. Всеки, свързан с фамо е в риск, дори диджеи и радиоводещи - ако една банда прецени, че музиката ѝ не звучи достатъчно,  проблемът се решава „просто” – с разстрел на „провинилия” се.  Погребенията на убитите фамо-звезди често се превръщат в кървава баня, а концертите на фамо вече са рядкост – провеждането им е твърде опасно. Музикантите и феновете им носят пистолети, а обидите към „вражеските групи” се смятат за най-силното качество в текстовете на песните. 

Puseletso Seema | Spotify
Пуселетсо Сиема, снимка - open.spotify.com

Бившата фамо-кралица Пуселетсо Сиема казва, че е пяла за нещата от живота и е останала настрани от насилието. Днес обаче убийствата не са само заради музиката. Конкурентните групировки, обособили се първоначално като поддръжници на даден фамо-стил, се борят за контрола над незаконните златни мини в Южна Африка. 

Около нова година е застреляно цяло семейство с гостите им, плюс трима други мъже – всичките миньори в незаконния добив на жълтия метал и разбира се, фенове на фамо. Предполага се, че са убити заради „предателство” – намирайки работа в дадена мина, са преминали към друга фамо-банда, като същевременно са „ощетили” конкурент в златодобива. 

На 2 април, по време на концерт, организиран от политическа партия,  е застрелян един от най-известните фенове на фамо и вероятно „ловец на глави” за своята фамо-банда. Последователи на жертвата са заловили и предали на полицията няколко мъже от "конкуренцията", които обаче бързо са освободени - обществена тайна е, че силите на реда са обвързани с бандите. 

Въпреки миналото ѝ на звезда, днес Пуселетсо Сиема живее бедно. Музиката ѝ звучи навсякъде, включително в нови рекламни клипове, но тя получава отчисления за авторските си права само от издатели извън Лесото – местните музикални компании не го правят, а и никой не смее да им се опълчи. Заради славата си Сиема е честа мишена на крадци, които са отмъкнали дори акордеона ѝ, както и повечето албуми с нейни песни. 

Макар с удоволствие да си спомня бляскавите си успехи, певицата съжалява, че е поела този път. „Враждата унищожи нашия бизнес. Аз съм известен музикант, но живея като просяк. Музиката, която обичам, разби живота ми”, признава кралицата на фамо.

Още по темата във

facebook

Сподели тази статия в: