Има ли смисъл да си купуваме електромобили?

Има ли смисъл да си купуваме електромобили? Снимка: mall-11.xyz

Енергийната криза се усеща навсякъде и мнозина се чудят дали хибридните и електрическите автомобили ще помогнат за намаляване на енергийните разходи.

Еuronews проследява преимуществата и недостатъците на електрическите превозни средства (BEV) пред автомобилите, задвижвани с гориво (ICEV), без да се смята полезното им въздействие за природата.

Първо – пробегът: BEV обикновено имат обхват до 350 км. с едно зареждане. След като батерията падне, може да се презареди до 80% в рамките на няколко часа, а при отделни модели – и за 30 минути. Все пак, зависи от наличието на захранващо съоръжение. Относно трайността на батериите, стремежът на производителите е да приравнят живота им към този на самия автомобил. Засега около 80% от батериите „живеят“ от 12 до 15 години, има сигнали, че в близко бъдеще ще постигнат 20.

Пазарът е разнообразен, но това, което интересува много потребители, е въможността за покупка втора ръка. Такъв пазар вече има, но уловката е, че в някои страницените на новите и употребяваните BEV малко се различават. Другата скрита „лимонка“ е, че оставащия живот на батерията може да се провери със сложен аналитичен софтуер, който е малко трудно приложим в условията на вторичния автомобилен пазар. Затова ЕС предвижда отделен паспорт на батериите в BEV, който ще съдържа цялата необходима информация. Очаква се това да направи по-изгоден пазара на BEV втора ръка. 

Разходите, ако планирате да се движите с електрически автомобил, се различават значително в зависимост от местните условия, но движението с тях принципно е по-евтино от това с ICEV. Цените на горивата често варират, докато тези на електроенергията са доста регламентирани. Освен това в много страни от ЕС покупката на електромобил води до някои финансови и данъчни облекчения – напр. без такса паркинг, редуциран данък собственост и др. От 2020 г. всеки собственик на електрическо превозно средство в ЕС има право да участва в схемата за т.нар. „въглероден кредит“, което пести от €250 до €550 годишно. 

В допълнение, заради по-малкото използване на спирачки и други движещи се части, разходите за поддръжка на самия електромобил са с от 60% до 90% по-ниски от тези за возилата с вътрешно горене. Застраховката за електрически автомобили обаче може да е по-висока, тъй като те са по-мощни при ускорение и по-тежки поради батерията си. 

Events | Tesla Europe
Tesla, снимка tesla.com

По отношение на икономиката: ползването на електрическите превозни средства като цяло е по-евтино, но несъмнено увеличава консумацията на електричество. Това означава необходимост от нова инфраструктура за зареждане и изисква много инвестиции, но от друга страна създава много работни места за електротехници. Намалената необходимост от поддръжка обаче може да намали работата за  автосервизите, но една балансирана преквалификация може да смекчи това.

Цените на електрическите автомобили не са ниски, но напредъкът на технологиите, особено по отношение на батериите, обещава сериозно намаляване на цените. По-лесното изграждане и много по-малкото движещи се части предполагат по-ниски производствените разходи за BEV с 20% до 40%, а нововъведенията в производството на батерии може да доведе до общо намаление на цените им с 50% до 2030 г.

Въпрос, който определено предизвиква интереса на потребителите е сигурността и безопасността на електромобилите в различните природни условия. Ако се вземат предвид Tesla, изглежда, че BEV са по-безопасни от ICEV. Електромобилите на Илон Мъск устойчиво се класират като най-безопасни в краш-тестовете в различна природна среда, най-вече заради невероятно стабилната им батерия. Така че, практически времето не влияе повече на електрическите превозни средства, отколкото на бензиновите или дизелови автомобили. 

Добрият пример е Норвегия, в която BEV са най-много на глава от населението, но норвежците очевидно не срещат трудности с тях при екстремния студ в страната и норвежкият пазар на електромобили се радва на прогресивен растеж. 

Още по темата във

facebook

Сподели тази статия в: