Борбата с жегите - съвети и трикове

Борбата с жегите - съвети и трикове


Да, настъпи и това време. Задават се непоносими жеги, които карат човек да си мечтае да живее в хладилника (тук въобще не иде реч за квартала), а защо не и във фризера?
И докато някои пият айрян в промишлени количества, а други настройват климатика си на 16 градуса, мислено премествайки се нейде през декември под музикалния съпровод на Let it snow, аз се разтапям из саваната на Софийското равно поле (както навярно и някои от вас).
А и понеже почивката за някои вече е отминала, а за други е свенлива утопия... изготвих следния лист за борба с безмилостните августовски температури, така че, позаседнете на сянка, въоръжете се с двулитрова бутилка вода, търпение и запазете спокойствие - спасение има! 

1. Вода, вода, вода


Вода, вода, вода. Между 1,5-2 е дневният минимум, който ви помага да оводните дехидратираното си от жега тяло. Бихте могли да изчислите колко вода ви е необходима на базата на вашите ръст, тегло и възраст. Подарявам ви една много средна статистика, която би могла да ви ориентира: 

Деца между 4 и 8 години - 1,10 л.
Деца между 9 и 13 години - 1,90 л.
Дежа между 14 и 18 години между 2 и 2,50 л.
Мъже - около 3 л.
Жени - 2 л.
Бременни жени - 2,30 л.
Кърмещи жени - около 3 л.

Въобще, запасете се с няколко бутилки и пийте, когато усетите необходимост. Горещите температури ни предразполагат към обилен водопой и доказано помагат в борбата ни да се аклиматизираме към сякаш пустинния климат. Ако не сте почитатели на водата и я намирате за безвкусна, можете да я овкусите с резен лимон (или много резени лимони) за допълнителна свежест. 

2. Избягвайте огромните температурни разлики




Да, вероятно на всеки един от нас, който притежава климатик или пък вентилатор, особено много му се иска да го пусне на максимална скорост и да се охлажда бавно и протяжно, докато арктически пингвини не започнат да гнездят покрай него или да го дърпат нежно за ръкава с клюн... 
Това мъничко гласче, което ни кара да заледим дома си, обаче се оказва особено лош съветник. Рязката температурна промяна е стрес за организма и не се препоръчва градусите в дома ни да се различават от тези навън с повече от 4-5 единици.



3. Избягвайте тежка физическа активност в пика на жегите 




Естествено, ако можете. Ако не ви се налага да излизате между 2 и 4, по-добре не си го причинявайте. В този времеви пояс дори планината понякога не е приветлива. Ако все пак се наложи да тичате по задачи - опитайте се да се щадите. Доколкото е възможо.

4. Хапвайте лека храна



„На глада очите са големи", казват... На всички от нас ни се е случвало, сядайки на ресторант или влизайки в магазина, да изкупим килограми с храна... които не можем да довършим, а успеем ли - тежко съжаляваме и въздишаме като ранена мечка. Оказва се, че топлата кухня и лютото ни сгорещяват допълнително. Така че... салати, зеленчуци, плодове. 
Не забравяйте - тараторът е най-добрият приятел на човека през лятото! 

5. Леки дрехи, шапка и сянка




Вместо „чадър, чанта, шапка...".

Избягвайте черните дрехи, иначе рискувате да се напечете като неадекватно паркирана черна кола на припек.
Поместете на главата си лека лятна капела или шапка идиотка, или просто някаква шапка.. (Само да не е черна, какво казахме за черните дрехи?!)... и се опитайте да стоите на сянка. 
Докато всичко това не приключи.
Остава ни един прекрасен остатък от лятото... после есенните ветрове ще изтрият спомена за всяко мрънкане и неудобство... до следващото лято! 



Прочетете още за:
здраве лято 2020 съвети

  0 
  0