Как се развива пазарът на електромобилите

Как се развива пазарът на електромобилите Снимка: tomsguide.com

Tesla води с доставките на 230 000 автомобила на тримесечие за цял свят – предимно Model 3 и Model Y, следвана от китайския SAIC с модела Wuling Hingguang Mini.

Секторът обаче е свидетел на бурно движение и прогнозите вече търсят най-сериозния конкурент на Tesla сред традиционните автомобилопроизводители.

Nissan наскоро обявиха нова инвестиция от над € 15 милиарда, предназначена изцяло за прехода към електрически превозни средства (EVs). Вложенията са съсредоточени около завода в Съндърланд, североизточна Англия, който вече произвежда популярния Nissan Leaf и планира да пусне още 23 нови електрически модела до 2030 г. Но Nissan, като повечето традиционни автомобилни производители, трябва да извърви дълъг път, ако иска да настигне Tesla

Компанията на Илон Мъск създаде първото серийно производство EVs с литиево-йонни батерии през 2008 г. със спортния автомобил Roadster и продължи да развива портфолиото си с превозни средства, чийто пробег, ефективност и безопасност са може би най-добрите в бизнеса, както показва впечатляващия растеж на компанията. Този аванс от близо 14 години позволи на Tesla да се съобрази с изискванията на потребителите, както и да създаде здрави връзки с производителите на батерии. 

Изглежда обаче производителите на автомобили с двигатели с вътрешно горене се състезават преди всичко с Tesla, пропускайки - както в много други области - невероятния напредък на Китай и популярността на неговия Wuling Hingguang Mini, производство на SAIC - резултат на значителния опит в китайското производство на електромобили.

Wuling Hong Guang MINI EV had a strong first full sales month (update) -  🔋PushEVs
Китайският Wuling Hingguang Mini, снимка - pushevs.com

Nissan със сигурност също натрупа опит, като дебютира с Leaf през 2011 г., който е един от най-продаваните електромобили за всички времена, с продадените за 10 години 500 000 автомобила. Но ако има урок в този сектор, това е, че успехът в производството на превозни средства с двигатели с вътрешно горене не гарантира успех в производството на електромобили.

Пример за това е General Motors (GM), който пусна своя новаторски EV1 в края на 90-те години, последван от Volt през 2010 г. и Bolt през 2017 г.. Последният беше замислен като сравнително евтин електромобил с дълъг пробег, но  с него  GM  се изправи пред остър проблем с безопасността, дотолкова, че някои паркинги в САЩ не допускат Bolt, заради многото случаи на самоопожаряване. GM вече изтеглиха десетки хиляди бройки Bolt, за да подменят батериите им, но в резултат на това производството на нови Bolt в момента е спряно. Учудващо е също, че след като обещаваха 20 нови модела EV до 2023 г., на автомобилното изложение в Лос Анджелис тази година GM не показа нито един прототип, при положение, че темата на авторитетния автосалон беше електрификацията. 

Със своите хибриди от края на 90-те години и Toyota беше ключов играч в преустройството си към по-екологични превозни средства, но доста закъсня. Марката пусна първото си серйно производство на EV току-що, представяйки през декември 2021 г.своя модел bZ. Въпреки че е доста по-напред в разработването на превозни средства, задвижвани с водород, с водородния си Mirai Toyota не успя да спечели пазарен дял, сравним с този на електромобилите, след като през първата половина на 2021 г. продаде в Европа само 316 броя. Носят се слухове обаче, че Toyota си партнира с китайската BYD, за да пусне през 2022 г. EV за $ 30 000.

e-Golf, снимка - driven.co.nz

Ако има обаче традиционен автомобилопроизводител с реални шансове да настигне Tesla, това е Volkswagen. Успехът на серията e-Golf от 2020 г. насърчи германския гигант да инвестира над € 35 милиарда в електрификацията на производството си. VW все пак признава, че засега продава три пъти по-малко от Tesla, но планира да намали разликата до 2:1 през 2022 и да се изравни по продажби с водещия производител на електромобили до 2024 г., за да се настани с традиционното за марката достойнство на световния електроавтомобилен пазар.

Последвайте ни в ТЕЛЕГРАМ

Още по темата във

facebook

Сподели тази статия в: