Най-сетне мода за пищни дами

Най-сетне мода за пищни дами Снимка: Актрисата Мелиса МакКарти, снимка marketplace.org

Доживях! – биха възкликнали много американки, които трудно намират хубави дрехи за закръглените си форми

Но види се, идва краят на модната ера за идеални фигури, а затлъстяването е световен проблем, така че... (Както и гладът, между другото, но това е тема за друг разговор.) 

А дамите с размери с няколко хикса искат да се обличат добре и да носят дрехи, които им дават самочувствие! И предвид все по-големия им брой, по проблема мислят дори експерти финансисти като Ричард Кестенбаум, финансов консултант в големия бизнес, с куп дипломи по счетоводство и финанси и автор във Forbes.

Той смята, че бизнесът с големите размери дрехи се отърсва от миналото и това е добре, тъй като според статистиката над 2/3 от американските жени носят големи размери - и далеч не само американските. И бихте си помислили, че модата ще ги засипва със страхотни решения, чак да се чудят какво да изберат. Да, някакво подобрение в последните години има, макар че все още изборът е малък и в много случаи – не много добър. И причините са две - култура и персонализирано моделиране, при което дрехата да седи „като излята”, независимо на каква фигура.

Десетилетия наред модата за „големите жени” изхожда от позицията да скрие или замаскира фигурите им и вместо да изглеждат добре, да изглеждат така, все едно ги няма. Порочен кръг, в който модните дизайнери по неясни причини смятат, че дамите с дрехи размер няколко хикса не искат телата им да се виждат. 

Сега културата се промени. Крилатата фраза „Бъди себе си!” отвори други хоризонти, закле се в многообразието и донесе по-голям избор за облеклото на големите жени. По-голям, но все още не и по-добър. 

Ето защо: дрехите се проектират в един размер, който дизайнерите механично увеличават или намаляват, но пропорциите на основния дизайн се спазват. Това в най-добрия случай води големите дами до унизителна покупка на дреха с великанска дължина например, която още необлечена, трябва да се прекроява, тъй като търсеният № 54 е механично пропорционално увеличение на идеалния № 44. Така модните дизайнери правят големи дрехи. 

Проблемът е, че природата не моделира така „по калъп” и не търси пропорциите според аритметичната прогресия. Има компании за облекло, които са го разбрали. Фирмата SHEFIT например, не разширява никога моделите си с повече от три размера. Когато се стигне до мерките на четвърти, те се снемат специално и се прави нов дизайн, подходящ за тези пропорции. И пазарните резултати показват, че стратегията работи. Защото е гъвкава и се основава на отворена съвременна култура.

Подобна култура, отнесена към производителите, освен персонализираното моделиране, включва обаче и още един принцип: уважение. Всички компании, които успешно развиват бизнеса си с големи дрехи, говорят за уважението към клиентите като за движеща сила в техния бизнес. Те не описват бизнеса си като размери или модни тенденции, те говорят за мисията си да задоволят с добри продукти и правилно отношение нуждите на голям сегмент клиенти. И изглежда, че този начин на мислене е основата на добрата им бизнес стратегия.

Rebel Wilson to give record defamation payout to charity - Entertainment -  The Jakarta Post
Актрисата Ребел Уилсън, снимка thejakartapost.com

Днес потребителите изискват много ценности от производителите и искат марките, които харесват, да носят характеристики като устойчивост, етично поведение, справедливо заплащане и пр. Но няма да чуете големите компании в модния бизнес да говорят за уважение – сега манията е „зелено”, „био”, „етично”, „устойчиво”... Всичко това би се осъществило по-лесно, ако модният бизнес изхождаше от уважението към клиента, а не от желалнието да го накара да купи на всяка цена дреха, често пъти с недостоверни твърдения по етикетите. 

Историята на бизнеса с големи размери дрехи показва, че иновацията, от която модният бранш се нуждае, е уважението. То ще направи света на големите размери по-добър и по-качествен, клиентите – по-доволни и склонни да отговорят на засвидетелстваното уважение с взаимност. Впрочем тази иновация май липсва в много, и то сериозни производства, като се започне например от несъобразения с женската физика дизайн на седалките в автомобилите или унисекс дизайна на бронираните жилетки за жени-полицаи – друга голяма тема. Така че, ако модният бизнес прозре съвременната култура на себеуважение и многообразие, ако прибави в концепцията си и други ценности, освен идеалната фигура, модният сектор на големите размери може пръв да даде добър урок и за много други промишлени сектори. Ако...

Още по темата във

facebook

Сподели тази статия в: