Големи модни марки са хванати в крачка

Големи модни марки са хванати в крачка Снимка: pixabay.com

Рекламата им „в зелено” се оказва просто маркетингов трик

Най-големите световни модни марки лъжат за състава на тъканите, от които са изработени дрехите им, установи доклад на Changing Markets Foundation. В опит да представят производствата си като екологични и устойчиви, брандовете в т.нар. бърза мода (ежедневни дрехи) са попреувеличили с неверните данни в етикетите си, съобщава euronews.green.

Браншът отдавна е подозиран в „пране в зелено”, но сега става ясно, че този маркетингов подход (не много различен от измама) не е чужд нито на ежедневната стрийт мода, нито на марките за луксозни облекла.

Изнесените в доклада данни показват, че 60% от „зелените” продукти на модни компании от Великобритания и Европа, включително ASOS, Zara и H&M, са етикирани необосновано и всъщност подвеждат потребителите.

Етикетът на панталони, производство на ASOS, твърди например, че продуктът е изработен от „мономатериали“ и следователно е годен за рециклиране. Проверката на текстила обаче установява състав от 54% найлон и 46% полиестер - смес, която е невъзможно да се рециклира, поне със съвременните технологии.

Zalando пък са обявили серия клинове като продукти от кожа. Анализът обаче показва сериозен процент PVC - материал, който съдържа химически съединения като фталати, които причиняват дългосрочни вреди на здравето.

На „първо” място сред нарушителите се класират две от най-големите марки в стрийт модата. H&M пренебрегва изискванията за устойчиво производство, като не изяснява това  в 96% от етикирането, следван от ASOS с 89% неверни твърдения в етикетите си.

Най-много суровини на базата на изкопаеми горива използват Boohoo (85% от дрехите им съдържат синтетични влакна), следвани от Walmart (80%), UNIQLO – (79%) и Forever 21 (78%). До момента нито един моден бранд не е поел ангажимента да се откаже напълно от използването на синтетични тъкани, произведени на основата на изкопаеми горива. 

„Прегрешението”, добре замаскирано с успешен дизайн, не само подвежда потребителите да смятат, че са направили екологичен избор, но и определено се отразява в цената на продуктите.

Мащабът на заблудата става грандиозен, предвид милиардите бройки дрехи, бълвани ежегодно от брандовете в бързата мода, а докладът на Changing Markets Foundation всъщност обхваща само един аспект от екологичните им проблеми - състава на тъканите, които се използват.

Предвид множеството етапи, през които преминава производстото на текстил и текстилни продукти, вкл. добив на суровини (обикновено рекламиран като „етичен”), начини на оцветяване, производствени условия (вкл. използването на детски труд), многократен транспорт при дистрибуцията, условия за съхранение и продажби и т.н., не би било неочаквано да се установят и други недотам морални и екологични практики в модната индустрия, придружени от невярна иинформация. Остава да видим дали последното – или поредно - разобличаване ще доведе до санкции.

Още по темата във

facebook