![Потребителите на X/Twitter вече могат да публикуват „съдържание за възрастни”](/uploads/articles/thumb/202406/ek2tMsW5vNbJrCavfjk95ptUKTqh1oakafrTsHOy.webp)
Изследване откри изненадващ източник на социално влияние
- Социални медии
- Текст:
![Изследване откри изненадващ източник на социално влияние](/uploads/articles/main/K0SAKvsuXr5l0TJvrcG6cvAUK9O8DgTNPPuE9l0L.jpg)
Професията „инфлуенсър" придобива все по-голямо значение. Социалните мрежи предоставиха платформа буквално за всеки, който желае, да придобие известност. Доколко в действителност могат да помогнат за популяризирането на идеи хората с хиляди последователи в мрежата?
Проучване, публикувано в сп. Nature Communications, обаче установява, че колкото и да са известни и популярни инфлуенсърите, всъщност е малко вероятно те да променят поведението или мисленето на човек. На практика те дори могат да навредят на дадена кауза и да я направят непривлекателна за обществото.
„Когато инфлуенсърите представят идеи, които са несъвместими със светогледа на техните последователи - казват например, че ваксинацията е безопасна и ефективна - те могат неволно да антагонизират хората, които искат да убедят. Хората обикновено следват само инфлуенсъри, чиито идеи потвърждават техните вярвания относно света", обяснява Деймън Чентола, професор по комуникация, социология и инженерство в Пен и старши автор на статията.
Проучването показва, че ако искаме да използваме социалната мрежа за популяризиране на нови идеи и да стимулираме промяна в мисленето, трябва да се насочим към малки групи от хора във „външния кръг“ или покрайнините на мрежата.
В своите изследвания д-р Чентола е проучил над 400 мрежи за обществено здраве, за да открие кои хора могат да разпространяват най-ефективно нови идеи и модели на поведение. Тестван е всеки възможен човек във всяка мрежа, за да се определят кой би бил най-ефективен за разпространението на някаква позиция - от клюки за знаменитости до приемането на ваксини.
„Десетки алгоритми се основават на заблудата, че идеите в мрежата се разпространяват вирусно. Проучването обаче показва, че способността на информацията да преминава през дадена социална мрежа зависи най-вече от нейния вид“, казва д-р Чентола.
Ако искате да разпространявате клюки - лесно смилаеми, непротиворечиви частици информация, обърнете се към инфлуенсър или човек с влияние. Но ако искате да предадете нов начин на мислене, който оспорва съществуващия набор от модели, потърсете скрити места в периферията. Това показва проучването.
„Голямото ни откритие е в това, че всяка мрежа има скрит социален клъстер във външните си краища. Той е напълно готов да увеличи разпространението на една нова идея с няколкостотин процента в обществото", казва ученият.
Д-р Чентола е приложил на практика своите изводи при популяризирането на нова схема за микрофинансиране в десетки общности в Индия. С помощта на направеното проучване изследователите са успели да предвидят както откъде трябва да произхожда една успешна програма, така и дали тя ще се разпространи сред останалата част от мрежата.
„Установихме, че центърът на мрежата се променя в зависимост от това какво се разпространява. Колкото по-несигурни са хората за една нова идея, толкова повече социалното влияние се премества върху хората, които имат само тесни връзки и ограничено влияние, вместо към хората с много и далечни социални контакти", казва Дъглас Гилбо, асистент в Калифорнийския университет в Бъркли.
Констатациите в проучването „преобръщат представите ни за социалното влияние върху маркетинга, продажбите и социалните движения“, казва Чентола. „Не всичко се разпространява през мрежата по един и същ начин, Ние можем да използваме това знание, за да приспособим точно нашите мрежови стратегии, както и за осъществяване на положителни социални промени", добавя той.
Още по темата във
facebookСподели тази статия в:
![Белият дом обяви уместността на разрешението на САЩ за Украйна да удари Русия](/uploads/articles/thumb/202407/hNPN5qgTMTsKzzshcZYq1IqxDmbokmqDJ9Yblbgd.jpg)
Белият дом обяви уместността на разрешението на САЩ за Украйна да удари Русия
![Tesla намали продажбите на електрокари в Китай с 20,2% през юни](/uploads/articles/thumb/202407/5xTKPTC4BU1vpTVlILHKkKttZSFdTuyE5R5GWzeB.jpg)
Tesla намали продажбите на електрокари в Китай с 20,2% през юни
![Автомобилите Skoda отново ще се доставят в Русия](/uploads/articles/thumb/202407/HuLXRKqYScFEuMyTR2MITGskTRpdw90D1aF5u16z.jpg)
Автомобилите Skoda отново ще се доставят в Русия
![Десният алианс на Орбан става официална група в Европейския парламент](/uploads/articles/thumb/202407/RDp4ScjG4SOVhPnNRpATAIFiG66flcFz86fM9Bqk.jpg)
Десният алианс на Орбан става официална група в Европейския парламент
![Шести блок на АЕЦ „Козлодуй” вече работи](/uploads/articles/thumb/202407/kFk3moNp9fyAcE17xwLx1yb9JvguLjtWqY4iRk4I.jpg)
Шести блок на АЕЦ „Козлодуй” вече работи
![Учени предупредиха за приближаваща звездна експлозия, която ще се вижда от Земята](/uploads/articles/thumb/202407/liWDVAsqpUwi27Ro6bmrYLNLdxwfffGosxTcYSyW.jpg)
Учени предупредиха за приближаваща звездна експлозия, която ще се вижда от Земята
![Додик обеща да не допусне Босна и Херцеговина да се присъедини към НАТО](/uploads/articles/thumb/202407/udvoypfeJFG7or9qS2kyzPTMqmbRg8jVHyff4q8O.jpg)
Додик обеща да не допусне Босна и Херцеговина да се присъедини към НАТО
![Главчев ще участва в Срещата на върха на НАТО във Вашингтон](/uploads/articles/thumb/202407/kqgf5NBC8OHHE1oehozJDkWzv9JWNX9pZbAcnSWk.jpg)
Главчев ще участва в Срещата на върха на НАТО във Вашингтон
![Politico: Има тревога в НАТО заради Байдън](/uploads/articles/thumb/202407/mqWwSPo85jLlhBurrG9LZMMoEI959qeOECITo5hF.jpg)