Кралски дебют в автомобилостроенето

Кралски дебют в автомобилостроенето Снимка: royalcentral.co.uk

Принц Чарлз направи драйв тест с Rasa – двуместен автомобил, чиито емисии съдържат само водна пара

Хибрид в автомобилостроенето вече не означава само съчетание на петролни продукти и електричество - Rasa е лек, суперефективен, двуместен електрически автомобил, задвижван от горивна клетка на водород

Известен с ангажираността си към екологичните проблеми, принц Чарлз направи тестов пробег с Rasa - първия от гамата превозни средства на компанията Riversimple, който производителите ще предложат на пазара. Компанията планира Rasa да бъде последван от лек микробус, подходящ напр. за търговски доставки „до врата” и семеен автомобил.

Производителите се стремят към печелившо устойчиво производство и развиват в тази посока своя бизнес модел и управление. Целта на Riversimple е: „Систематично да се стреми към производството на превозни средства за личен транспорт, които нямат въздействие върху околната среда.“

Riversimple наричат Rasa „мрежов електромобил“, което означава, че енергията се предава в мрежа, от елемент на елемент, без да се губи – единствено не може да се върне в горивната клетка. Шасито му тежи по-малко от 40 кг и е изработено от много леки, но изключително твърди композитни материали с въглеродни влакна. Теглото на самата кола е 580 кг, което предполага далеч по-малко изтриване на гумите и отделяне на микрочастици в околната среда. Автомобилът разполага с четири електромотора, по един на всяко колело. При спиране тези двигатели възстановяват над 50% от кинетичната енергия, която обикновено се губи при спирането на конвенционалните коли. Водородната горивна клетка е с ниска мощност (8,5 kW).

Rasa е синтез на технологии, което осигурява на автомобила новаторска ефективност и пробег, в пъти по-добър от постигнатия в практиката с поставянето на горивни клетки в тежки превозни средства. Производственият прототип трябва да изминава до 300 мили (482 км). Емисиите му са нулеви.

Ето как работи екологичното возило: водородът преминава през протонна обменна мембрана в горивната клетка, където се комбинира с кислород, за да образува вода и електричество. След това електричеството потича към двигателите във всяко колело. Те са малки, леки и осигуряват на автомобила задвижване на четирите колела. 

Когато автомобилът спира, кинетичната енергия, която обикновено се губи под формата на топлина, се улавя като електричество. Тъй като колата вече не се движи, това електричество се насочва в банка суперкондензатори в предната част на колата. За разлика от батериите, тези суперкондензатори могат много бързо да поемат огромен заряд. Енергията се изпраща обратно към двигателите и осигурява мощност за следващото запалване  и ускоряване.

Иновативният проект е „кулминацията на 15 години развитие и е прекрасен за шофиране”, казват производителите от Riversimple, а след драйв теста и принц Чарлз е съгласен с тях. Все още няма данни за евентуалната пазарна цена на водородния хибрид, но идеята на производителите е Rasa да бъде достъпен и конкурентен.

 

Още по темата във

facebook

Сподели тази статия в: