Двойно предизвикателство пред виниловите грамофонни плочи

Двойно предизвикателство пред виниловите грамофонни плочи Снимка: pixabay.com

Според музиканти, тон-инженери и меломани виниловата плоча е истинският звук – естествен, дълбок, многоцветен, обемен, далеч от хладната перфектност на цифровите звуконосители

Винилът се завръща победоносно – това първо предизвикателство, изглежда, е преодоляно,  както личи и от продажбите. През 2020 г. във Великобритания са продадени 22 пъти повече винилови албума, отколкото през 2007 г., т.е. продажбите са скочили от 210 000 на 4,8 милиона плочи. Най-новите данни от британската звукозаписна индустрия показват, че само през 2020 г. продажбите са нараснали с над 30%, като са генерирали приходи от над £ 86 милиона. 

Но най-хубавото предстои - за първи път от края на 80-те години през 2021 г. се очаква стойността на продажбите на винилови плочи да надмине тази на компактдисковете, съобщава BBC, като обаче справедливо отбелязва, че виниловата плоча все пак изостава значително от мащабите на дигиталния стрийминг и тегленето на музика.

С нарастването на продажбите звукозаписните компании и музикантите все по-често се оглеждат какво би могло да спре възхода на виниловите плочи. И ето го препъникамъка - винилът е замърсяващо производство, а в състава му (PVC) няма нищо екологично. Това второ предизвикателство е особено актуално в наши дни. Така че апологетите на виниловата плоча търсят алтернативи. И първите опити зададоха една от верните посоки, находчиво превръщайки винила от проблем в решение – ако се произвежда от рециклирана пластмаса.

През 2019 г. Ник Мълви, певец и композитор, номиниран за наградата Mercury, пусна сингъла си In The Anthropocene (настоящият геоложки период, определен от човешката дейност). Парчето приканва да се запитаме кои сме, какви сме и какво означава свободата ни – и да преосмислим съществуването си, за да сме в хармония със Земята – „този чуден организъм, от който сме част и от който никога не сме били отделени”. Сингълът обаче предлага не само морален повик, а е материален израз на кръговия цикъл – пресован е от т.нар. океански винил - рециклирана пластмаса от пластмасови отпадъци, събрани по плажовете на Обединеното кралство. 

Идеята е страхотна, но си върви с рисковете. Първо, пречистването на разнородните първични суровини трябва да стигне до съвършенство, за да се отстранят всякакви възможни примеси и най-миниатюрни фрагменти, които биха могли да повредят браздите на плочата. Вторият проблем е адаптирането на пресите към този тип рециклирана пластмаса – процес, който е в експериментална фаза и като машини, и като техника на пресоване. Затова и пилотният сингъл е в бутиков тираж от 100 парчета.

Методите за използване на рециклирана пластмаса все още са в зародиш, т.е. „зеленият” винил – океански или не - засега е далече. Но като цяло браншът е убеден, че трябва да се използва екологично произведен, по-лек винил, а опаковките – другата силна страна на виниловите плочи, развила се в специфично изкуство с култови образци (Vinyl album cover art) - да се произвеждат от рециклиран картон. Защото освен добрата музика, днес и „зеленото” продава.

Разбира се, виниловите плочи предполагат музика, която няма да чуете само веднъж, а бихте слушали отново и отново. Те се завръщат като аудио дневник на редица поколения, носят страсти, емоции и вълнуващи спомени от откриването на всяка нова или рядка „тава”, излъчват жажда за музика, те са колекционерска страст, ценност, които можете да оставите на децата си.

Това, разбира се, не изключва практиката на стрийминга, който е удобен формат за прослушване на ежедневния мащабен поток музикална продукция. Но музикантите са единодушни, че една изкуствено предизвикана „война” между винила, компактдиска и стрийминг музиката ще навреди и на трите формата. Хората трябва да имат свободния избор да купуват музика на какъвто и да е носител, защото музиката е свобода и предполага свободна употреба – затова е толкова важна част от живота ни. 

12 август е световен ден на виниловата плоча... Една легенда се завръща.

 

Още по темата във

facebook