Копенхаген ще расте към морето

Копенхаген ще расте към морето Снимка: thelocal.dk

Изкуствен остров ще зашитава пристанището на датската столица от повишаването на морското равнище и морските бури

Датският парламент вчера даде зелена светлина за изграждането на съоръжението, съобщава thelocal.dk. Планът, обявен през 2018 г., беше приет с огромно мнозинство и правителството получи всички пълномощия да продължи работата си по „най-големия строителен проект в историята на Дания”.

Гигантският остров, наречен Lynetteholm, ще бъде разположен на площ от 2,8 кв. км и ще се свързва с континента чрез околовръстен път, тунели и метролиния. По периметъра му ще бъдат изградени язовири, които ще балансират ефекта от покачването на морското равнище. Освен защитната му функция, островът ще предостави и жилища за 35 000 души. Ако строителството върви по план, основите на острова трябва да бъдат завършени до 2035 г., а цялостното му изграждане – до 2070 г., така че се очаква строителните дейности да започнат още през есента

Този план обаче се сблъсква с опасенията на природозащитниците, че проектът ще наруши екоравновесието в много посоки. След кратък дебат депутатите отхвърлиха тези съображения, като се позоваха на множество експертни консултации, въпреки протеста на фейсбук групата „Stop Lynetteholm”, който съпътстваше от улицата парламентарното заседание.

Решението на парламента все пак не е последната дума. Екологични групи вече са завели дело срещу гигантското строителство в Европейския съд с мотива, че оценката за въздействието му върху околната среда (ОВОС) се е фокусирала само върху изграждането на самия остров, но не и върху строежа на пътищата, метрото и жилищата върху него. Изграждането на изкуствения остров с размерите на 400 футболни игрища ще изисква около 80 милиона тона почва само за създаването му, съобщават местните медии. Плюс строителството на язовирите, жилищата и останалата необходима инфраструктура, транспортирането на строителни материали и други суровини ще наложи ежедневно до 350 курса с камиони през Копенхаген. Еколозите се опасяват и от промяната в движението на утаечните пластове в морето и възможното въздействие върху екосистемите и качеството на водата.

Мнозина виждат в одобрението на проекта политически акт и смятат, че парламентът не е трябвало да взема такова важно решение преди местните избори през ноември.

„Този ​​проект, който е най-големият в историята на Копенхаген и един от най-големите инфраструктурни проекти в историята на Дания, просто ни се натрапи в един период, когато нямахме шанс да бъдем изслушани“, казва един от протестиращите. 

От Асоциацията на датския автомобилен превоз предлагат екологичен вариант. Идеята е да се ползват електрически камиони, които са много по-тихи и без въглеродни емисии, но и много по-скъпи. Освен това електрическите возила нямат капацитета на традиционните товарни камиони, така че ще се наложат още повече товарни курсове – проблеми, които на свой ред се нуждаят от одобрението на компетентните власти. 

Още по темата във

facebook