На Венера е открит втори признак за живот

На Венера е открит втори признак за живот Снимка: pxhere.com/bg

В атмосферата на Венера е намерен още един вероятен биомаркер за живот - най-простата аминокиселина глицин.

Вече цял месец Венера, нажежената от Слънцето планета, не слиза от заглавията на световните медии след новината, че учени от Кардиф откриха в атмосферата й евентуален признак за живот – веществото фосфин, което даде надежда за възможната обитаемост на планетата.

Съобщението за фосфина породи много спорове, интерпретации и дори политически заявления за необходимостта от спешна експедиция до Венера.

Сега, месец по-късно, друг екип от изследователи обяви, че в атмосферата на планетата е намерено още едно вещество, представляващо голям интерес от гледна точка на търсенето на живот - най-простата аминокиселина глицин.

За откритието се оповестява в статията „Откриване на най-простата аминокиселина глицин в атмосферата на Венера", която все още е в предпечатна подготовка, съобщава Science Alert. Водещ автор на изследването е докторът по философия Ариджит Манна, научен сътрудник в катедрата по физика на Миднапурския колеж в Западен Бенгал (Индия).

Към днешна дата са известни около 500 аминокиселини, срещащи се в природата, и само 20 от тях присъстват в генетичния код, като глицинът е най-простата от тях.

Независимо от това, че глицинът и другите аминокиселини не са неопровержими доказателства за наличието на живот, те са основните строителни материали, „тухличките" за белтъчините, от които се състоят живите организми. Освен това се смята, че глицинът е първата органична молекула, която се е появила на Земята.

Използвайки възможностите на гигантската антенна решетка (Atacama Large Millimeter Array – ALMA) в чилийската пустиня Атакама, учените са успели дат зафиксират в радиочестотния диапазон характерната линия на поглъщане на глицина на честота 261,87 Ghz, открита в средните географски ширини на планетата, в непосредствена близост до екватора.

Там сигналът е най-ясно изразен, а в района на полюсите няма такъв сигнал. Това много напомня за неотдавнашното откриване и на фосфина, който също беше намерен именно в средните географски ширини в атмосферата на Венера и не е наблюдаван в географските ширини над 60 градуса.

При наблюденията на Венера през половината от времето се е търсил глицин през нощта, а през другата половина – в дневната област на планетата, като не е забелязана разлика между концентрациите на глицин през деня и през нощта.

Венера не е единственото място извън пределите на Земята, където е бил открит глицин. По-рано той е бил намерен в състава на кометата 81P/Уилд и в облак от газ около кометата 67P/Чурюмов-Герасименко.

„В астрофизиката, химическата физика и биофизиката начините за синтезиране на най-простата аминокиселина глицин от прости молекули имат голямо значение за химическата еволюция и произхода на живота.

Откриването на глицин в атмосферата на Венера може да показва съществуването на ранни форми на живот в атмосферата на планетата, тъй като аминокиселините са строителен материал за протеините - смятат авторите на изследването. - Възможно е Венера да преминава през началния етап на биологична еволюция.

Откриването на глицин в атмосферата на Венера предполага наличието на живот, но не е абсолютно доказателство за това. Въпреки че на Земята глицинът се произвежда при биологични процеси, вероятно на Венера той се образува с помощта на други фотохимични и геохимични реакции, които не са разпространени на Земята."

Според авторите на изследването специална космическа мисия, която би могла да вземе директни проби от атмосферата от повърхността на Венера, ще може да даде повече информация за интересуващите ни от гледна точка на наличието на живот вещества.