
През 2024 г. 92,1% от домакинствата в България имат достъп до интернет в домовете си
- IT
- Текст:

Достъп до интернет
През 2024 г. 92,1% от домакинствата в България имат достъп до интернетв домовете си. Запазва се тенденцията за ежегодно нарастване на домакинствата с достъп до глобалната мрежа, като в сравнение с предходната година относителният им дял се е увеличил с 3,6 процентни пункта.От домакинствата, живеещи в градовете, 94.,% разполагат с интернет връзка, а при тези, живеещи в селата, относителният дял е 84,3%, като за десетгодишен период разделението по местоживеене намалява значително - от 29,6 на 10,4 процентни пункта.
Фиг. 1. Относителен дял на домакинствата с достъп до интернет по местоживеене

Югозападният районeс най-висок относителен дял на домакинства с достъп до интернет (95,5%), а с най-нисък е Югоизточният район - 88,6%. Домакинствата с деца използват по-активно глобалната мрежа, като 98,4% от тях имат интернет връзка спрямо 89,9% за домакинствата без деца.
Основната причина, поради която домакинствата нямат достъп до интернет в домовете си, е липса на умения за работа с интернет (3,6%), а 3,5% посочват, че нямат необходимост (интернет не е полезен, интересен и т.н.). За 1,2% от домакинствата разходите за достъп (оборудване, абонамент и др.) са твърде високи.
Използване на интернет
През 2024 г. 81,9% от лицата на възраст между 16 и 74 навършени години използват интернет всеки ден или поне веднъж седмично на работа, вкъщи или на друго място. Делът на хората, които никога не са сърфирали в интернет, намалява до 9,3%.
Най-активни потребители на интернет са учащите (96,7%) и лицата с висше образование - 94,5%, както и младите хора във възрастовите групи 16 - 24 и 25 - 34 години - съответно 93,9 и 95,4%. Все повече възрастни хора се възползват от възможностите, които предоставя глобалната мрежа, като за петгодишен период относителният дял на лицата на възраст 65 - 74 години, които сърфират редовно, е нараснал повече от два пъти.
Потребителите най-често използват глобалната мрежа с цел комуникация, като 71,4% посочват, че извършват телефонни или видео разговори по интернет (чрез приложения, като Viber, WhatsApp, Skype, FaceTime, Messenger, Snapchat, Zoom, MSTeams, Webex), 65,0% участват в социални мрежи (Facebook, X, Instagram, Snapchat, TikTok и др.), а 64,9% разменят съобщения в реално време (чрез приложения като Viber, WhatsApp, Messenger, Snapchat, Skype, Discord, Telegram). Най-голямо разделение по пол се наблюдава при търсенето на информация за здравето, като 47,4% от жените са използвали глобалната мрежа за тази цел, при 32,0% от мъжете.
Електронно управление (е-управление)
През 2024 г. 31,8% от лицата използват глобалната мрежа за взаимодействие с административни органи и публични институции. В сравнение с предходната година относителният им дял се е повишил с 2,1 процентни пункта.
Хората с висше образование се възползват по-често от услугите на електронното управление (64,4%), при едва 6,1% за населението с основно и по-ниско образование. По възраст най-висок е относителният дял на лицата, взаимодействащи онлайн с административни органи и публични институции, във възрастовата група 35 - 44 години (45,5%), а най-нисък при тези на възраст 65 - 74 години (12,0%). Жените използват предлаганите онлайн услуги от администрацията повече от мъжете - съответно 32,9 и 30,6%.
Българските граждани използват електронното управление най-често с цел достъп до лична информация, съхранявана от административни органи и публични институции - 19,4%. Най-малко (1,5%) подават жалби или искове онлайн.
При взаимодействието с електронното управление, гражданите най-често се сблъскват с технически проблеми на уебсайтовете или в приложенията на административните органи (19,9%), а 12,1% отбелязват, че уебсайтовете са трудни за използване и разбиране, указанията не са ясни и процедурите не са добре обяснени. 4,9% срещат проблеми, свързани с използването на средство за електронна идентификация при заявяване на услуга от административен орган или публична институция.
Електронна търговия
През 2024 г. 49,8% от лицата пазаруват онлайн за лични цели, като за петгодишен период относителният им дял се е увеличил с 18,9 процентни пункта. Жените пазаруват онлайн повече от мъжете - съответно 51,6 и 47,9%. Най-активни при закупуването на стоки и услуги по интернет са хората с висше образование (74,2%), както и тези на възраст 25 - 34 години (72,0%).
Най-много са пазарувалите по интернет в Югозападен и Северен централен район - съответно 59,7 и 52,4%, а най-малко - в Югоизточен район (39,3%). Наблюдава се значително разделение при използването на електронна търговия по местоживеене, като 54,3% от градското население пазарува онлайн, при 36,9% за живеещите в селата.
Стоките и услугите, които най-често пазаруват потребителите по интернет, са:
- дрехи, обувки и аксесоари - 78,9%;
- настаняване (от хотели, туристически агенции, туроператори) - 38,0%;
- транспортни услуги (напр. билет за автобус, влак, самолетен полет, таксиметров превоз) - 34,8%;
- козметика, продукти за красота и здраве - 32,7%;
- спортни стоки (без спортно облекло) - 32,7%;
- доставки от ресторанти, вериги за бързо хранене, кетъринг - 32,0%;
- билети за културни или други събития - 29,3%;
- абонамент за интернет или мобилна телефонна услуга - 24,8%;
- битова електроника и домакински електроуреди - 20,8%;
- компютри, таблети, мобилни телефони и аксесоари за тях - 20,7%.
Интернет на нещата (Internet of Things)
През 2024 г. 50,8% от лицата използват за лични цели „умни“ устройства и системи, свързани с интернет, като най-активни са хората с висше образование(75,6%), както и тези на възраст между 25 и 34 години - 69,1 %. Мъжете използват такива устройства и системи повече от жените - съответно 52,1 и 49,5%.
Най-често използваното „умно“ устройство е смарт телевизорът, което използват в ежедневието си 45,1% от хората, а 25,4% притежават смарт часовник или фитнес гривна. Свързани с интернет домакински електроуреди, като прахосмукачка-робот, хладилник, печка, кафе машина и др., използват 6,5% от лицата.
Основните причини, поради които лицата не използват интелигентни устройства и системи, са:
- липса на необходимост - 38,8%;
- твърде висока цена - 11,9%;
- не знаят, че съществуват такива устройства и системи - 5,7%;
- липса на умения за използване на такива устройства и системи - 5,0%.
ИКТ и околната среда
През 2024 г. почти половината от хората (45,1%) пазят стария си мобилен телефон или смартфон в домакинството, a 20,3% го продават или подаряват. В пунктза събиране и рециклиране на електронни отпадъци предават неизползваните си телефони едва 6,4% от лицата, а 3,1% ги изхвърлят без рециклиране.
При вземане на решение за покупка на мобилен телефон, смартфон, таблет или настолен компютър екологичните характеристики, които хората считат за важни са:
- енергийна ефективност - 8,2%;
- възможност за удължаване на живота на устройството чрез покупка на допълнителна гаранция - 6,5%
- еко-дизайн - 4,1%;
- схема за обратно приемане, предлагана от производителя или продавача - 3,8%.
Все пак за по-голямата част от потребителите (68,4%) при покупка на електронни устройства определяща остава цената, а за 50,9% са важни марката, дизайна или размера. Техническите характеристики (параметри на твърдия диск, скорост на процесора) на устройството са от значение за 39,2% от хората.
Още по темата във
facebookСподели тази статия в:


Търговската война между САЩ и Китай застрашава и руската икономика

Amazon изстреля в орбита първите си интернет спътници

Край на последния европейски оазис със „златни паспорти”

Светът отбеляза рекордни военни разходи от края Студената война

СЗО заяви за ускоряване на развалянето на продукти поради глобалното затопляне

Въпреки разногласията заради търговската война, Китай ще сподели лунните проби със САЩ

САЩ и Украйна могат да подпишат тази седмица сделката за ресурсите
