Тайната на най-успешните екипи е в добротата

Тайната на най-успешните екипи е в добротата Снимка: Pixabay

В днешните дни на постоянна оптимизация на машини и процеси понякога е лесно да забравим, че успехът на бизнеса зависи преди всичко от хората.

А за тях е важно да работят в екип. Взаимопомощта, доброжелателността и добротата се оказват от огромно значение за издърпването на целия екип на върха.

В търсене на тайната рецепта

Откриването на тайната на най-ефективните екипи е предизвикателството, което Google стартира през 2012 г. Група изследователи проучва близо 180 екипа според десетки параметри – вътрешна организация, възраст, допълване на уменията, общи интереси и др., но не успява да открие единен модел или доказателство, че съставът на членовете влияе върху производителността. Но съсредоточавайки се върху няколкото най-продуктивни от екипите, на учените им се удава да определят съставките на тази чудодейна рецепта.

Общото за звездните отбори

- Свободата да изразяваш себе си. Тези екипи дават възможност на всичките си членове да изразят гледната си точка.

- Съпричастност. Добрите екипи, оказва се, обединяват хора, които могат да разберат как се чувстват другите само по изражението на лицето им, по тона на гласа им и други невербални сигнали.

Тези две важни съставки създават онова, което се нарича „психологическа сигурност". Всеки член на екипа е уверен, че може да говори, без да бъде съден. Чувството за безопасност позволява на добротата да се прояви.

По този начин се създава климат на доверие и взаимно уважение, в който всеки може да даде най-доброто от себе си, да предприеме инициативи, да признае грешките си и да се научи да ги поправя. Резултатът е, че се работи по-бързо, по-ефективно и в атмосфера на сътрудничество.

Все пак внимание!

Психологическата безопасност е първата стъпка към изграждането на ефективен екип. Въпреки това само тя не е достатъчна, за да се насърчи производителността. Това е свързано и с фактори като поставянето на ясни цели, подходяща корпоративна култура и т.н. Самата доброта също има граници, които се изразяват повече на индивидуално ниво, но могат да повлияят на баланса на екипа. Лошо контролираната доброта освен това носи допълнително натоварване, често неволно, върху най-добрите служители. И не на последно място: трябва да се внимава, когато се предлага нежелана помощ, защото в този случай е съвсем възможно добротата да не се приеме добре.

Ами ако сте жена?

Експеримент, проведен от Нюйоркския университет, показва, че мъж, задържал се до по-късно в офиса, за да помогне на колега, получава с 14% по-висока оценка от жена, която е направила същото. Жените са определяни стереотипно като полезни и грижовни колеги и от тях просто се очаква да проявят доброта. Те могат да бъдат наказани, ако не оправдаят очакванията за тях.

 

Още по темата във

facebook

Сподели тази статия в: