Учени откриха „суперспособности“ у чернобилските червеи

Учени откриха „суперспособности“ у чернобилските червеи Снимка: https://pixabay.com/

Установено е, че червеите нематоди, събрани близо до атомната електроцентрала в Чернобил, са "имунизирани" срещу радиация

Учените обаче не изключват, че това не е резултат от еволюцията, а естествената устойчивост на тези животни

Червеите, живеещи в района на атомната електроцентрала в Чернобил, са устойчиви на радиация, съобщава The Daily Mail, позовавайки се на изследване на учени от Нюйоркския университет.

Тези червеи живеят навсякъде и живеят бързо, така че преминават през десетки поколения на еволюция, докато типичното гръбначно все още се изправя на краката си“, казва професорът по биология от Нюйоркския университет и старши автор на изследването Матю Рокман.

Аварията в четвърти енергоблок на атомната електроцентрала в Чернобил стана на 26 април 1986 г. В Украйна бяха замърсени 50 хиляди квадратни км в 12 района. Региони в  Беларус и Русия пострадаха най-много от радиоактивното замърсяване.

Учени посетиха Чернобил, за да изследват група червеи нематоди (наричани още кръгли червеи). Те ги събирали от почвени проби, гниещи плодове, а нивото на радиация в местата за събиране било различно: от ниско до високо, сравнимо с това, което се наблюдава в космоса.

Червеите бяха отнесени в Нюйоркския университет и частично замразени, за да могат да бъдат размразени за изследване.
Според Рокман по този начин изследователите са „спрели еволюцията“, което е невъзможно да се направи с други животински видове. В резултат на това в генома на червеите не са открити следи от радиационно увреждане.