
Стачка скова гигантите на американската автомобилна индустрия
- Актуално
- Текст:

Обединеният съюз на автомобилните работници (UAW) заяви, че предложените им нови трудови договори са неприемливи, след като досегашните им изтекоха в четвъртък вечерта. Стачката може да предизвика повишаване на цените на автомобилите и големи сътресения в автомобилната индустрия, пише ВВС, но според UAW, решението е в ръцете на компаниите.
„Стачката ще свърши, когато започнат да се грижат за работниците си“, каза президентът на UAW Шон Фейн. Синдикатът поиска „силни трудови договори”, в т.ч. 40% увеличение на заплатите за своите 140 000 членове, отбелязвайки, че за последните четири години заплатите на шефовете в компаниите са се увеличили със същия процент.
Другите искания са четиридневна работна седмица, автоматично индексиране на заплатите според инфлацията и ограничаване на временните договори, които не позволяват работникът да ползва синдикални облаги.
За провеждането на стачката гласуваха 97% от членовете на UAW. Много от работниците са потомствени служители на автомобилопроизводителите и посочват, че днес не могат да си позволят живота, който са имали родителите им, със заплатите и пенсиите, осигурени от работодателите им в миналото.
„Изпълнителните ни директори правят над $ 20 милиона годишно, а аз не мога да си позволя колата, която правя”, казва четвърто поколение работник в завода на Stellantis в Мичиган, който произвежда Jeep Grand Cherokees.
Обявената 10-дневна стачка може да струва близо $ 1 милиард загуби за компаниите и над $ 5 милиарда загуби за икономиката на САЩ. Работниците също „ще пропуснат” около $ 900 милиона заплати. По време на стачката UAW им осигурява $ 500 седмично обезщетение, но то далеч не достига трудовите им възнаграждения. „Искаме да работим за корпорациите, които правят добри пари, но искаме и нашия справедлив дял”, казва 33-годишна служителка в GM.
Трите завода, които стачкуват, са от решаващо значение за производството на някои от най-печелившите автомобили на марките, а от UAW не изключват разширяване на стачните действия. GM, Ford и Stellantis продават около 40% от автомобилите в САЩ, въпреки че и чуждестранни марки като Toyota заеха добър дял от пазара в последните 25 години.
Още по темата във
facebookСподели тази статия в:

Световните цени на петрола намаляват с 1,7%

Търговската война между САЩ и Китай застрашава и руската икономика

Amazon изстреля в орбита първите си интернет спътници

Край на последния европейски оазис със „златни паспорти”

Светът отбеляза рекордни военни разходи от края Студената война

СЗО заяви за ускоряване на развалянето на продукти поради глобалното затопляне

Въпреки разногласията заради търговската война, Китай ще сподели лунните проби със САЩ

САЩ и Украйна могат да подпишат тази седмица сделката за ресурсите
