Ще има ли скоро единна мрежа за зареждане на електромобили?

Ще има ли скоро единна мрежа за зареждане на електромобили? Снимка: wired.com

Големите автомобилни производители са на път да осъществят тази мечта на собствениците на екологичните возила – и не само в Северна Америка

Ако пътувате в САЩ с електромобил (EV), различен от Tesla, вероятността да „закъсате” е реална, пише thebulletin.org. Изпитал го е на гърба си главният изпълнителен директор на Ford Джим Фарли, който се появи в края на май в Twitter Spaces и съобщи безпрецедентна новина: Ford ще се присъедини към мрежата на Tesla от 12 000 станции за бързо зареждане Supercharger. От началото на 2024 г. Ford ще предложи адаптер, с който електромобилите Ford да ползват зарядните станции на Tesla, а от 2025 г. електровозилата на Ford ще бъдат оборудвани с порт, съвместим със Supercharger.

Две седмици по-късно главният изпълнителен директор на General Motors (GM) Мери Бара също разкри в Twitter, че марката се присъединя към мрежата на Tesla, предлагайки на потребителите си подходящите адаптери. Същото обявиха неотдавна Rivian и Volvo.

 Революционното обединяване на големите автомобилопроизводители е решителна стъпка към въвеждането на единен стандарт за зареждане и таксуване, решавайки както един от най-тежките проблеми за настоящите собственици на EV, така и една от най-големите пречки за разпространението на екологичните електромобили. 

Въпреки че съобщенията изненадаха мнозина, в известен смисъл бяха неизбежни. Tesla започна да изгражда своята собствена глобална мрежа за зареждане преди повече от десетилетие, точно когато представи първия си седан Model S, защото разбра, че за да продава много електромобили, трябва да поеме и изграждането на инфраструктурата.

This NEW TESLA Model Is SHOCKING Everyone! - YouTube
Снимка - YouTobe

Може би самонадеяно, но напълно в стила на Илон Мъск, Tesla нарече своята система Северноамерикански стандарт за зареждане или NACS, макар че за момента пред стандартизирането стоят трите конфигурации на кабели за бързо зареждане на EV, които са в обръщение в САЩ. Устройствата са с различен дизайн, така че не са взаимозаменяеми. 

В проучване от 2022 г. 25% от шофьорите на EV, различни от Tesla, посочват, че зареждането е „голяма трудност“, заради рядко разположените и често повредени зарядни устройства. От това вече се възползваха създателите на мобилното приложение Chargeway, което ориентира шофьорите къде да намерят зарядна станция и как биха могли да я използват. 

Решението на Ford, General Motors, Rivian и Volvo да приемат стандарта на Tesla по същество ще удвои броя на местата в САЩ, където клиентите могат да заредят и практически ще елиминира чакането, тъй като повечето станции Supercharger могат да предложат от 50 до 100 зарядни колони. 

Разбира се, мрежата на Tesla не може да осигури зареждане на всичките 1,8 милиона EV по пътищата на САЩ днес, още по-малко на очакваните 28,3 милиона до 2030 г. Според една оценка, дотогава страната ще има нужда от 172 000 обществени бързи зарядни устройства, докато в момента разполага с около 9 000

Но Ford, GM Rivian и Volvo „принуждават всички останали да се съберат, защото ако не го направят, в един момент ще излязат от бизнеса“, категорични са експертите в сектора. Така че Илон Мъск изглежда за пореден път показа какво трябва и какво може – поне той, разширявайки непрекъснато своята глобална мрежа Supercharger на всички континенти.

Още по темата във

facebook

Сподели тази статия в: