Швейцарците гласуваха 15% минимален данък за мултинационалните корпорации

Швейцарците гласуваха 15% минимален данък за мултинационалните корпорации Снимка: ndtv.com

Въпреки че подобен резултат се очакваше, 78,5% „да”, при 41,9% избирателна активност са сред националните рекорди в страната на референдумите

От 1 януари 2024 г. Швейцария ще приложи своята версия на глобалната идея за данъчно облагане, което да ограничи практиката на големите мултинационални компании да избягват данъци, пише swissinfo.ch. 

Новият данък от 15% засяга около 2 200 компании, базирани в Швейцария, с приходи над € 750 милиона годишно, които за момента плащат средно около 11% данъци, в зависимост от данъчната политика на всеки от 26-те кантона в алпийската държава.

Според правителството, гласоподавателите са избрали „сигурност и стабилност“, като новият данък изцяло „ще остане в Швейцария“. Съгласно плана, разработен от швейцарския парламент, 75% от приходите ще остават в кантоните, в които са регистрирани големите предприятия, а останалите 25% ще отиват за федералното правителство. Властите смятат, че реформата ще носи до CНF 2,5 милиарда допълнителни данъчни приходи всяка година.

Регионите планират да инвестират тези пари, за да поддържат имиджа си на благоприятни за бизнес места, предоставящи различни субсидии и данъчни стимули. Федералните власти казват, че ще направят същото на национално ниво, но ще вложат част от приходите в механизъм за намаляване на регионалните неравенства.

Именно този план за прилагане, а не самият данък, предизвика остри дебати с опозицията, която настоява приходите да бъдат разпределяни „по-справедливо”. Посочвайки скока в цените на здравните осигуровки, обществения транспорт и наемите, синдикатите подчертават, че практически новата данъчна ставка няма да облекчи разходите на швейцарците със средни доходи. 

От Alliance Sud, швейцарска асоциация на неправителствени организации, казват също, че реформата не допринася с нищо за решаването на основния глобален проблем с избягването на данъци от големите компании, които извършват голяма част от бизнеса си в развиващите се икономики на глобалния юг.

Още по темата във

facebook

Сподели тази статия в: