
През април общият показател на доверие на потребителите нараства с 4,2 пункта
- Прогнози
- Текст:

През април 2023 г. общият показател на доверие на потребителите нараства с 4,2 пункта в сравнение с януари (фиг. 1). Повишаване на потребителското доверие се отчита сред населението както в градовете, така и в селата - съответно с 3,1 и 7,0 пункта.
Фиг. 1. Показател на доверие на потребителите

Според оценките на потребителите има известна положителна промяна в общата икономическа ситуация в страната през последните дванадесет месеца(фиг. 2), като очакванията са тази тенденция да продължи и през следващите дванадесет месеца (фиг. 3).
Фиг. 2. Оценка за общата икономическа ситуация в страната през последните 12 месеца

По отношение на финансовото състояние на домакинствата през последните дванадесет месеца се наблюдава намаление на песимизма в оценките на живеещите в селата, за разлика от населението в градовете, което изразява малко по-негативна нагласа спрямо предходното наблюдение (фиг. 4). Същевременно обаче прогнозите за следващите дванадесет месеца и на селското, и на градското население леко се подобряват, в резултат на което общият балансов показател се увеличава с 2,1 пункта.
Фиг. 3. Очаквания за общата икономическа ситуация в страната през следващите 12 месеца

През април оценките на потребителите за изменението на потребителските цени през последните дванадесет месеца са по-неблагоприятни (балансовият показател се покачва с 2,3 пункта). Инфлационните им очаквания за следващите дванадесет месеца са по-умерени в сравнение с три месеца по-рано.
Фиг. 4. Оценка на финансовото състояние на домакинствата през последните 12 месеца

По отношение на безработицата в страната през следващите дванадесет месеца прогнозите продължават да се изместват към запазване или незначително намаление, в следствие на което балансовият показател се понижава с 4.6 пункта (фиг. 6 от приложението).
Последната анкета регистрира леко подобрение на общата оценка на настоящата ситуация да се правят разходи за покупка на предмети за дълготрайна употреба. Негативна е обаче нагласата на потребителите относно извършването на разходи за „покупка на кола“, за „покупка и построяване на жилище (вила)“ и за „подобрения в дома“ през следващите дванадесет месеца.
Още по темата във
facebookСподели тази статия в:

Световните цени на петрола намаляват с 1,7%

Търговската война между САЩ и Китай застрашава и руската икономика

Amazon изстреля в орбита първите си интернет спътници

Край на последния европейски оазис със „златни паспорти”

Светът отбеляза рекордни военни разходи от края Студената война

СЗО заяви за ускоряване на развалянето на продукти поради глобалното затопляне

Въпреки разногласията заради търговската война, Китай ще сподели лунните проби със САЩ

САЩ и Украйна могат да подпишат тази седмица сделката за ресурсите
