Нужна е информационна кампания за фалшивите отзиви за търговци и продукти

Нужна е информационна кампания за фалшивите отзиви за търговци и продукти

онлайн платформата "Ние, потребителите" ще проведе мини информационна кампания, за да ориентира потребителите как да отличават автентичните от неавтентичните ревюта,

Необходима е информационна кампания, от която да стане ясно как потребителите да се ориентират кои отзиви в Интернет за даден търговец или продукт са реални и защо това е важно от гледна точка на защитата на икономическите интереси на клиентите, каза за БТА Габриела Руменова, основател на платформата "Ние, потребителите". 

Когато потребителят желае да си изгради мнениеза търговец или продукт, клиентските оценки са един от основните критерии. „Неслучайно в Закона за защита на потребителите присъства текст, че търговци, които по един или друг начин предоставят или създават фалшиви отзиви, за да моделират потребителското поведение и избор в тяхна полза, носят отговорност за това“, коментира Руменова. 

Всеки търговец, който предоставя достъп до потребителски отзиви за предлаганите от него стоки, услуги, вкл. цифрово съдържание и цифрови услуги и др., трябва да съобщи дали гарантира, че те са на потребители, които действително са закупили продукта. Ако гарантира това, то следва да информира за начина на извършване на проверка за автентичността и на обработването им, всички отзиви ли са публикувани, дали не са обект на спонсорство или пък не са повлияни от договорно отношение с търговец. Тази информация е определена от законодателя като съществена. 

Ако се окаже, че клиентските отзиви са цензурирани, писани от ботове или поставени лица и т.н., това означава, че търговецът е създал предпоставки потребителят да направи избор не на основата на липсваща съществена, а на базата на заблуждаваща информация. Тук е и голямото предизвикателство пред контролния орган - Комисията за защита на потребителите, защото са й вменени правомощия да осъществява контрол и трябва сама да изгради механизмите за това, посочи още Габриела Руменова. 

Голяма част от потребителите все още не са достатъчно критични към истинността на оставените оценки от други клиенти и са склонни сляпо да им се доверяват. Същевременно интересът и въпросите по темата растат и ако бъдат култивирани правилно, това може да заработи за самите хора в качеството им на клиенти на търговци на различни стоки и услуги. 

Затова онлайн платформата "Ние, потребителите" ще проведе мини информационна кампания, насочена към широката общественост. Тя ще ориентира потребителите как да отличават автентичните от неавтентичните ревюта, кои са най-честите източници на фалшиви отзиви и как такива отзиви влияят на потребителското поведение. Когато всички клиенти знаят, че при наличието на публикувани препоръки търговецът е длъжен да гарантира за достоверността им, а видят, че не го е направил, то те ще се замислят доколко са реални и че може да са манипулирани. 

„Целева група на тази кампания трябва да бъдат и самите търговци, на които да стане ясно, че публикуването на фалшиви отзиви под тяхното "диригентство" представлява нарушаване на законовите разпоредби и ще доведе до санкции, че това се следи и че когато се установят нарушения, това ще стане обществено достояние, ще рефлектира върху тяхната репутация или върху тази на предлагания от тях продукт“, допълни Габриела Руменова. 

Още по темата във

facebook

Сподели тази статия в: