Как да се откажем от онлайн покупките и да развалим сделката с търговеца

Как да се откажем от онлайн покупките и да развалим сделката с търговеца Снимка: statpad.ru

От „Ние, потребителите“ предоставят формуляр за отказ от онлайн покупки. Образецът улеснява потребителите при упражняване на правото им.

След по-интензивното пазаруване от кампаниите за Черния петък и по-късно за Коледа и Нова година много потребители ще поискат да се откажат от онлайн покупките си, защото не са ги харесали или са ги направили импусивно и впоследствие са осъзнали, ча не са им потребни. 

Експертите от „Ние, потребителите“ подготвиха образец на формуляр за отказ от покупка от електронен магазин, който да улесни хората да упражнят правото си да върнат в 14-дневен срок закупена стока. С писмено заявеното желание за разваляне на сделката потребителите ще имат безспорно доказателство, че са уведомили търговеца надлежно и в срок. Формуляра може да откриете тук: https://bit.ly/3U95R5c

Какъв е редът за отказ от онлайн покупка? 

В срок до 14 дни от получаване на стоката вие имате право да се откажете от сделката, като не е необходимо да посочвате причина за това. Задължително условие обаче е да не сте я употребявали, а само да сте я прегледали така, както бихте направили преди да я купите, ако бяхте във физически магазин. Препоръчително е да използвате формуляр за отказ, който да изпратите на търговеца по е-поща с копие до вас или чрез куриер, като на товарителницата опишете съдържанието и поискате обратна разписка. 

От датата, на която сте информирали търговеца за желанието си да върнете закупените стоки, текат нови 14 дни, в които трябва да му ги изпратите обратно. Преди това проверете дали има изрично посочен адрес за приемане на отказани покупки. Посочете на товарителницата какво се съдържа в пратката и оставете възможност за предварителен преглед, след това я сканирайте и я изпратете по имейл на търговеца и я запазете като доказателство при възникване на спор относно надлежността на упражненото право на отказ.   

Кога ще получите парите си обратно? 

До 14 дни от получаването на доказателство от потребителя, че е изпратил стоките обратно или най-късно от получаването им търговецът е длъжен да възстанови заплатените от клиента му суми. Той е длъжен да го направи чрез използваното от потребителя платежно средство при извършването на покупката. По изключение, може да бъде и по алтернативен път, но само ако това не е свързано с разходи за клиента и той е дал изричното си съгласие. 

Дължите ли неустойки и такси? 

Ще трябва да заплатите разходите за куриерската услуга по връщането на стоката, но само ако търговецът предварително е посочил това. Преди да вземете окончателно решение, не забравяйте да имате предвид и таксата за доставката, ако сте платили такава, за да прецените доколко упражняването на правото на отказ е рентабилно във вашия случай с оглед цената на покупката. 

Полезно е да знаете и това, че търговецът може да прецени, че стойността на стоката е намалена в резултат от изпробване, различно от необходимото за установяване естеството, характеристиките и нормалното и функциониране и да ви върне само част от заплатената за нея сума

Всички онлайн покупки ли могат да бъдат върнати

За някои стоки и продукти правото на отказ е неприложимо - за индивидуалните поръчки, запечатаните продукти с авторски права и поради хигиенни съображения. Тези и всички други случаи са подробно изброени и описани в чл. 57 от Закона за защита на потребителите, като търговецът е длъжен предварително да уведоми потребителите за това обстоятелство. Ако вече не сте го направили, проверете сега дали вашите не са сред тях. 

При физическите магазини търговците не са длъжни да приемат обратно вече продадена стока, освен ако не е с дефект или опасна.  Могат да го направят по собствено желание, под формата на добра практика. Ако са го обявили обаче, трябва да го изпълнят, в противен случай ще е налице нелоялна търговска практика.

Още по темата във

facebook

Сподели тази статия в: