Древни вулкани на Луната крият питейна вода

Древни вулкани на Луната крият питейна вода Снимка: fool.com

Животворната течност е под формата на твърди замръзнали ледени пластове на повърхността и в недрата на нашия небесен спътник.

Ледът вероятно е там от милиарди години, но засега учените не знаят много за неговото разпространение, изобилие и произход. Знаят обаче, че Луната е осеяна с вулканични кратери и постоянно засенчени области в близост до полюсите, където температурите са достатъчно ниски, за да пазят леда за дълги периоди от време.

Търсенето на вода на Луната привлече значително внимание и мотивира няколко скорошни лунни мисии. Ледената лунна вода ще ползват, разбира се, бъдещите астронавти, но ледът може да бъде и източник на водород за производство на гориво, с което ще се захранват жилища и предприятия на Луната.

Ново изследване на учени от Университета Boulder, Колорадо, публикувано в The Planetary Science Journal, предполага, че вулканичните изригвания, разразили се на Луната преди милиарди години, освен че са покрили с лава лунното кълбо, може би са оставили и един допълнителен ефект. Водната пара, която съпътства тези изригвания, може да е кондензирала и след това да е замръзнала като слоеве скреж и в последствие - лед.

Учените са използвали компютърни симулации, за да пресъздадат условията на Луната в далечното ѝ минало и да разберат какво би се случило с газовете, изхвърлени от изригващите лунни вулкани. Заключенията на експертите потвърждават хипотезата им, че е възможно водните пари да са кондензирали и да са се утаили на лунната повърхност, след което ниските температура са превърнали водните капки в дебели десетки метри ледени пластове.

Според авторите на изследването, този лед се е запазил и във вулканичните лунни кратери, особено около полюсите, тъй като там температурите са достатъчно ниски. От експерименталния модел на научния екип може да се предположи, че около 41% процента от общата маса на водата, изхвърлена при пиковата вулканична активност на Луната, се е превърнала в лед.

Новото проучване подкрепя теорията, че на Луната може да има много повече вода, отколкото предполагаше досега науката. Експертите смятат, че преди 2 до 4 милиарда години на Луната са изригнали стотици вулкани, генерирайки огромни реки и езера от лава. Изхвърлените паралелно облаци въглероден окис и водни пари, са се завихрили около Луната, създавайки тънка и краткотрайна атмосфера. При такива обстоятелства кондензацията, утаяването и замръзването на водната пара са напълно възможни.

Изследователите са изчислили, че количеството съхранена по този начин вода е около 10 квадрилиона кубически метра – повече от езерото Мичиган. Според учените, на Луната има всички условия, за да се запази тази вода под формата на лед, скрит в дълбоките кратери на угасналите вулкани, или под покривката на метри лунен прах и скали.