Учени работят над система за "електрификация" на облаците, за да предизвикват дъжд

Учени работят над система за  "електрификация" на облаците, за да предизвикват дъжд Снимка: https://pixabay.com/

Изучаването на електростатичните сили между водните капчици може да помогне за управлението на дъждовете в бъдеще

Учените искат да ги накарат да падат там, където е необходимо.

Дъждът може да бъде предизвикан с помощта на електрически полета, показва ново изследване

В ново изследване публикувано в списание Proceedings on the Royal Society A, учени от Университета в Рединг в Обединеното кралство откриха, че образуването на дъждовни капки може да бъде стимулирано чрез зареждането на облаците с електричество.

Облаците съдържат много водна пара, но вали само когато се кондензира в по-големи капчици. За да образуват достатъчно тежки капчици, за да вали, аерозолите се нуждаят от достатъчен противоположен заряд, за да се свържат един с друг, положителен към отрицателен и обратно.

Въпреки това, според проучването, дори капчици, които носят една и съща полярност на заряда, ще се привличат една към друга, ако силата на заряда с различава.

Както пишат учените, зарядите ще „мигрират“ от един към друг, „което ще довед до сила на привличане, която може да преобладава, ако капчиците са близо една до друга“.

Изследователите също така твърдят, че количеството заряди на капката може да се промени поради улавянето на йони, захранвани от близки електрически полета.

Учените стигат до заключението, че добавянето на електростатични полета увеличава скоростта на сблъсък и залепване на капчици с около 5%. Оказва се, че това е напълно достатъчно, за да се накара дъжда да падне там, където е необходимо.

Изследването е финансирано от един от най-сухите региони на планетата, Обединените арабски емирства, от 2017 г. Учените вече са провели експерименти с помощта на дронове за зареждане с електрически полета на облаците. Авторите смятат, че 10-метрови дъждовни кули могат да осигурят устойчив начин за наелектризиране на облаците.