Анализ: Бъдещето на европейската авиационна индустрия

Анализ: Бъдещето на европейската авиационна индустрия

® Photo by Kyle Johnston on Unsplash

В сряда (1 юли), след месеци с приземени самолети и хиляди отменени полети, най-голямата европейска авиокомпания Ryanair ще увеличи своя график до 1000 полета на ден.


Други големи авиокомпании следват този пример, тъй като бизнесът и правителствата се опитват да възродят туризма и да подтикнат хората да пътуват.


В сряда се очаква Европейският съюз частично да отвори отново своите граници по общо съгласуван списък на страните, включително Алжир, Австралия, Канада, Грузия, Япония, Черна гора, Мароко, Нова Зеландия, Руанда, Сърбия, Южна Корея, Тайланд, Тунис, Уругвай и вероятно Китай.


Това е поредният опит, особено за зависимите от туризма икономики, да се даде възможност на посетителите да почиват в ЕС.


Милиони работни места зависят от връщане към нормалното, макар и частично. И така, какво е да летиш отново? Има допълнителни проверки, често трябва да миете ръцете си, да практикувате социално дистанциране (макар и не в самолета) и да носите маска за лице. Но като цяло опитът е много сходен с преди. Той е сравним с промените след 11 септември, когато бяха въведени допълнителни изисквания за сигурност. Но не е нещо, през което хората не са минали и преди.


Това лято обаче ще бъде решаващо за авиационната и туристическата индустрия. Международната асоциация за въздушен транспорт прогнозира, че авиокомпаниите могат да загубят 75 милиарда евро само тази година, с милиарди повече загуби догодина. Много от тях вече обявиха хиляди съкращения на работни места, съкращения на маршрути, а някои бяха спасени от правителствата.


Германия помогна на групата Lufthansa със спасителен старт от 9 милиарда евро. Други, като изпълнителния директор на Ryanair, нарекоха авиокомпании като Air France-KLM „жадни за държавна помощ“. Но те са начело на молбите на държавите членки да отворят отново границите си.


Очаква се като цяло цените да останат конкурентни това лято, тъй като авиокомпаниите се състезават за бизнеса за поддържане на маршрутите си. Но цените се очаква да нараснат през следващата година, с по-малко маршрути и нарастващо търсене на клиенти. В много отношения никога не е било по-добро време за пътуване.


Пътешествениците са също така важни не само за авиокомпаниите, но и за цялата икономика. В Гърция например туризмът представлява една четвърт от БВП на страната и заема 26 на сто от работната сила. След като успя да овладее вируса, Гърция ще бъде разбита икономически, ако туристите не се появят.


От друга страна, много хора са разбираемо и правилно загрижени за вируса. В петък главният медицински директор на Ирландия Тони Холохан заяви, че е „изключително притеснен“, че скоростта на заразата в страната може да се увеличи, когато възобнови въздушните пътувания, въпреки че не е взето решение. Филип Нолан, най-добрият епидемиолог в Ирландия, посочи, че инфекциите, причинени от пътниците, са се увеличили с около 11 на сто, след като са достигнали нула преди три седмици.


Но ако всички решим да останем у дома, нещата в икономически план само ще се влошат. Бизнесът ще затвори, хората ще загубят работата си и поминъка си, рецесията ще се задълбочи поради всички обществени щети, които тя ще нанесе. Затова, въпреки елемента на риск и несигурността около пътуването, възраждането на туризма би довело до повече позитиви, отколкото негативи (в икономически и персонален план).



Прочетете още за:
полети пътуване туризъм

  0 
  0