Съществува ли в Слънчевата система "Планета 9"?

Съществува ли в Слънчевата система "Планета 9"? Снимка: pixabay.com

"Съществува ли девета планета в Слънчевата система? Двама изследователи смятат, че да. В търсене на"Планета 9" те може би успяха да извършат решаващ пробив", пише Frankfurter Rundschau.

Според официалните данни в момента в нашата Слънчева система има осем планети. Астрономът Майкъл Е. Браун от Калифорнийския технологичен институт в Пасадена е един от тези, които носи отговорност за това през 2006 г. Плутон да е лишен от статут на планета. Въпреки това, в продължение вече на няколко години Браун предполага, че в Слънчевата система трябва да има девета планета, отбелязва изданието.

Оттогава дебатът за възможна девета планета и търсенето й не спира. Браун и неговият колега Константин Батигин обръщат внимание на планети джуджета извън орбитата на планетата Нептун. Движенията на тези така наречени "транснептунови обекти" (TНO) не могат да бъдат обяснени само с гравитацията на известните небесни тела в Слънчевата система. Теорията на двамата изследователи е, че движението на планетите джуджета е повлияно от все още неизвестно небесно тяло. Според последните изчисления, масата на небесното тяло, наречена "Планета 9", би трябвало да надвишава масата на Земята десет пъти. Също така, тя трябва да се намира двадесет пъти по-далеч от Слънцето, отколкото Нептун и да извършва един пълен оборот около Слънцето за 10 000-20 000 години.

Браун и Батигин публикуват новата научна работа за "Планета 9" на платформата arXiv. "Сега знаем къде да я търсим", обобщава Браун публикацията на страницаат си в Twitter. Батигин и Браун публикуват небесна карта, показваща как изглежда най-вероятната орбита на неизвестна планета и къде най-вероятно се намира в момента. Ако масата на "Планета 9" е около 6,2 земни маси, то тогава планетата ще се върти около Слънцето на разстояние от 300 до 450 AU. Една AU (астрономическа единица) е равна на около 150 милиона километра - това е средното разстояние между Слънцето и Земята. В този случай, ако "Планета 9" тежи само 2,2 земни маси, тя може да се приближи много по- близо до Слънцето -на разстояние от 85 AU, се казва в статията.

Но къде точно може да се намери тази мистериозна "Планета 9"? "За съжаление данните ни показват само орбиталния път, но не и къде се намира планетата по пътя", обяснява Браун в Twitter. Впрочем, според него, вероятно планетата се намира в най-отдалечената си точка от Слънцето, доколкото там тя се движи по-бавно.

Ако "Планета 9" действително съществува, то това,колко бързо ще бъде открита тя, зависи от нейната яркост и размер. "Най-яркият вариант може да бъде открит още в хода на различни наблюдения на небето", пишат учените в своето изследване. - За да се открие най-бледия вариант, ще се наложи той да се търси специално с помощта на осем-или десетметрови телескопи».

"Убиецът на Плутон" Браун няма твърде високо мнение за теорията, съгласно която небесното тяло, чиято гравитация влияе на външността на Слънчева система се явява първична черна дупка. Той смята тази теория за "несериозна". Новото му изследване обаче не опровергава теорията за черната дупка. "Ние можем да измерим само масата. Това може да е черна дупка с маса шест земни маси (но реално това не може да бъде)", подчертава Браун.