Комета с тегло 500 трилиона тона се насочва към Слънчевата система

Комета с тегло 500 трилиона тона се насочва към Слънчевата система Снимка: Най-големите комети, източник: NASA, ESA, Zena Levy

Космическият телескоп Хъбъл на НАСА e определил размера на леденото ядро ​​на кометата C/2014 UN271 (Бернардинели-Бернщайн), която е най-голямата за цялата история на наблюденията

Анализ на данните от наблюденията е публикуван в The Astrophysical Journal Letters.

Изследователи от Калифорнийския университет в Лос Анджелис и Университета за наука и технологии в Макао оцениха размера на ядрото на кометата Бернардинели-Бернщайн на 119 км, което е 50 пъти по-голямо от повечето известни комети. Учените отбелязват, че масата на космическия обект е около 500 трилиона тона.

Резултатите от изследването показват, че кометата е малко по-малка, отколкото се предполагаше по-рано от френски учени, но остава най-голямата досега известна комета. Предишният рекорд беше на C/2002 VQ94 с диаметър на ядрото от около 100 км.

Кометата C/2014 UN271 е открита от астрономите Педро Бернардинели и Гари Бернщайн в архивни изображения, получени по време на изследване на тъмната енергия в Междуамериканската обсерватория Cerro Tololo в Чили. Според НАСА първите случайни наблюдения са получени през ноември 2010 г., когато кометата е била на разстояние 4,8 милиарда км от Слънцето (около 32 AЕ).

Сега разстоянието е  3,2 милиарда км, казват учените, кометата пада почти перпендикулярно на равнината на Слънчевата система със скорост от 35,5 хиляди км/ч. На това разстояние температурата е около -210°C. Това обаче е достатъчно, за да се сублимират газовете на повърхността и да се образува прашна кома.