Aвтомобилните компании са далече от постигането на заложените екологични цели

Aвтомобилните компании са далече от постигането на заложените екологични цели Снимка: Unsplash.com

Анализ на производствените планове за 2020 г. на 14 от най-големите производители на автомобили в света показва, че компаниите няма да постигнат заложените цели в Парижкото споразумение за изменение на климата.
Данните на Международната енергийна агенция (IEA) сочат, че производството на автомобили с двигатели с вътрешно горене, на хибриди и електромобили през тази година надвишава допустимите норми спрямо влязлото в сила от 2016 г. Парижко споразумение за измененение на климата. 

Според споразумението страните членки на ЕС, подписали документа, поемат отговорност да задържат увеличението на средната температура на земята до 2 градуса по Целзий, сравнено с преди индустриализацията. Целта е до края на XXI век средната температура да се покачи само с 1,5 градуса. Заложените цели са със срок на изпълнение до 2050 г.


Към момента никой от производителите на автомобили не планира производството си напълно в съгласие с приетите еко директиви. До голяма степен това се дължи на търсенето от страна на пазара на двигатели за високопроходими автомобили, анализират от IEA. Агенцията посочва. че от 2010 г. насам този тип автомобили с висока мощност и проходимост заемат второ място по замърсяване на околната среда с въглероден диоксид след енергийния сектор.

Ако компаниите трябва да ревизират и съобразят дейността си с Парижкото споразумение, до 2025 г. би трябвало да произведат с 43 млн. автомобила на вътрешно горене по-малко. Така произведените превозни средства ще освободят до 1,5 млрд. тона въглероден диоксид по-малко за времето на употребата си.

Според Саймън Месинджър, изпълнителен директор на „2° Инициатива за инвестиране" (2° Investing initiative), автомобилният сектор заема критично важна роля за смекчаване на негативното човешко влияние върху промените в климата. 

„Ако производителите не предприемат нужните мерки сами, ще се наложи правителствата на страните членки да действат по-рязко и да зададат по-строги правила за преход към икономика с ниски вредни емисии. Инвеститорите също трябва да участват активно в лобирането за задължителни производствени квоти на екологични автомобили до 2050 г. или по-рано", прогнозира той.

Още по темата във

facebook

Сподели тази статия в: