Сателитите в орбита вече са безпрецедентна глобална заплаха за природата и науката Снимка: ЕСА

Nature публикува поредица от статии, в които учени от цял ​​свят предупреждават за „безпрецедентна глобална заплаха“ за природата и науката от нарастващия брой сателити в ниски орбити

Светлинното замърсяване ще има материални и културни последици, много от които са трудни за прогнозиране, но трябва да се очакват.

Според най-консервативните оценки от 2019 г., благодарение предимно на съзвездието Starlink на SpaceX, броят на спътниците на височина до 2 хиляди км се е удвоил. Ако всички обявени планове бъдат изпълнени, в близко бъдеще към тях ще бъдат добавени още хиляди спътници. Всеки нов сателит увеличава риска да се блъсне в друг обект в орбитата на Земята и да създаде много отломки. Това ще увеличи и без това впечатляващия облак от отломки в орбита и следователно ще умножи потоците светлина, отразени обратно към Земята.

Вероятно първите, които страдат от светлинното замърсяване, са астрономите и всички, които обслужват тази индустрия. Специално проведена симулация показа това за строящата се обсерватория в Чили "Вера Рубин" с матрица с безпрецедентна разделителна способност, най-тъмната част от небето ще стане по-ярка със 7,5% до края на следващото десетилетие.

Приблизително толкова много звезди обсерваторията няма да  може да види и също така ще пропусне редица явления, които могат да бъдат ценни за земната наука. Ще бъде особено разочароващо, ако най-широката матрица на обсерваторията пропусне опасен за Земята астероид. В тази светлина твърдението за глобалната заплаха от сателити престава да бъде празна истерия.

На по-проста материална равнина това ще доведе до увеличаване на времето за наблюдение и ще доведе до директни преразходи. За обсерваторията Vera Rubin това ще доведе до допълнителна година наблюдания и допълнителни $21,8 милиона в бюджета. Но ситуацията може да бъде и по-лоша, казват авторите на друга статия. Според тях вредата от осветяването на нощното небе и последствията от това са много, много подценени. Всичко ще бъде много по-лошо и до последно не е ясно колко.

Но има и културен пласт. Астрономът Апарна Венкатесан от университета в Сан Франциско казва, че това също заплашва "нашата древна връзка с нощното небе".

„Космосът е нашето общо наследство и предшественик, който ни свързва чрез наука, разказване на истории, изкуство, истории за произход и културни традиции и сега е под заплаха“, пише тя в коментар към статия в Nature.

Учените са наясно, че „е наивно да се надяваме, че бързо развиващата се космическа икономика ще се самоограничи, ако не бъде принудена да го направи“, предвид заложените икономически интереси. Те не изискват „да вземеш и да забраниш“, но искат да се подходи към проблема с цялото внимание, преди да е станало твърде късно. Това не е първият подобен призив и очевидно не е последният. Друг е въпросът дали ще се чуе.

Източник: Sciencealert