Опасни ли са на пътя тежките електромобили

Опасни ли са на пътя тежките електромобили Снимка: techgoing.com

Според ръководителката на Националния съвет за безопасност на транспорта на САЩ (NTSB) Дженифър Хоменди, голямото тегло на електровозилата крие сериозни рискове при пътни инциденти.

„Загрижена съм за повишения риск от тежки наранявания и смърт при евентуални инциденти, и то за всички участници в движението”, каза вчера Хоменди пред борда на съвета. Тя посочи и няколко примера, които показват, че електрическите версии на даден модел традиционно са с около 30 – 35% по-тежки от оригинала с вътрешно горене, като в много случаи само батерията на електровозилата тежи примерно колкото най-разпространения модел Honda Civic, отбелязва Associated Press.

По-голямата маса на батериите е почти задължително условие, за да се осигури по-дълъг пробег с едно зареждане. Разработват се и по-леки батерии с по-малка маса и по-висок капацитет, но засега електромобилите далеч надвишават теглото на най-популярните превозни средства с вътрешно горене. 

Тревога буди и почти моменталното ускорение при електромобилите, с което не са свикнали нито другите участници в автомобилния трафик, нито пешеходците, така че реакцията им е непредвидима, но обикновено – бавна. Освен това електромобилите са по-високи, така че водачите им нямат пълна видимост на пътното платно, включително в участъци с пешеходци.

Дори и без електромобили, американските пътища са наводнени от тежкотоварни превозни средства, което според статистиката вече е довело до по-тежки последици при пътните инциденти. А електрическите превозни средства обикновено са много по-тежки дори от най-големите камиони и SUV (автомобили с повишена проходимост), задвижвани с бензин или дизел,  посочи Дженихър Хоменди.

NTSB разследва транспортни катастрофи, но правомощията да прави разпоредби до голяма степен са в компетенциите на Националната администрация за безопасност на движението по пътищата, която от своя страна почти не разполага с изследвания за рисковете от участието на значително по-тежки превозни средства в движението.

За всеки с училищни познания по физика обаче е ясно, че по-голямото тегло би причинило повече щети – въпрос на маса и скорост. Доказва го и документ на Американското национално бюро за икономически изследвания от 2011 г., в който се казва, че добавянето на около 450 кг към теглото на дадено превозно средство, повишава с 47% вероятността от смъртни случаи при катастрофа с него.

Администрацията на президента Байдън стимулира продажбите на електромобили с данъчни кредити до $ 7 500, тъй като целта е до 2030 г. електрическите возила да обхванат 50% от продажбите на нови превозни средства в САЩ. По-реалистичната прогноза е до 35%, казват експертите, но предупреждават, че това не може да става за сметка на пътната безопасност. 

Още по темата във

facebook

Сподели тази статия в: