
87,3% от домакинствата в България имат достъп до интернет
- Прогнози
- Текст:

През 2022 г. 87,3% от домакинствата в България имат достъп до интернетв домовете си, което е с 3,8 процентни пункта повече в сравнение с предходната година, показват данните на Нациовалния статистически институт. Запазва се тенденцията на ежегодно нарастване на относителния дял на домакинствата с достъп до интернет, като през периода 2013 - 2022 г. относителният им дял се е увеличил с 33,6 процентни пункта.

Югозападният районeс най-висок относителен дял на домакинства с достъп до интернет (90,5%), а с най-нисък е Северозападният район - 83,1%.
От домакинствата, живеещи в градовете, 88,8% разполагат с интернет достъп, а при тези, живеещив селата, относителният дял е 82,4%. Домакинствата с деца използват по-активно глобалната мрежа, като 96,0% от тях имат достъп до интернет при 84,4% за домакинствата без деца.
Използване на интернет
През 2022 г. 79.0% от лицата на възраст между 16 и 74 навършени години използват интернет всеки ден или поне веднъж седмично на работа, вкъщи или на друго място, а 61,2% се възползват от ресурсите на глобалната мрежа по няколко пъти на ден. Делът на тези, които никога не са сърфирали в интернет, намалява до 12,8%.
Най-активни потребители на интернет са младите хора на възраст между 16 и 24 години (95,1%), както и лицата с висше образование - 94,2%. Мъжете използват интернет повече от жените - съответно 79,9 и 78,0%.
Потребителите най-често използват глобалната мрежа с цел комуникация, като 67.3% посочват, че извършват телефонни или видео разговори по интернет (чрез приложения, като Viber, WhatsApp, Skype, FaceTime, Messenger, Snapchat, Zoom, MSTeams, Webex), а 63.4% участват в социални мрежи (Facebook, Twitter, Instagram, Snapchat, TikTok и др.).
Електронно управление (е-управление)
През последните 12 месеца 26,4% от лицата използват глобалната мрежа за взаимодействие с административни органи и публични институции. При използването на предлаганите онлайн услуги от административни органи и публични институции жените са по-активни от мъжете - съответно 28,5 и 24,2%.
Проблемите, които най-често срещат лицата при взаимодействието по електронен път с административни органи и публични институции, са:
- технически проблеми, възникнали при използването на уебсайт или приложение - 22,6%;
- труден за използване уебсайт или приложение - 14,2%;
- проблеми при използването на средство за електронна идентификация - 6,8%;
- липса на достъп до услугата на смартфон или таблет - 4,4%;
- невъзможност за плащане онлайн - 4,0%.
Електронна търговия
През 2022 г. 23,9%от лицата пазаруват онлайн за лични цели, като за петгодишен период относителният им дял се е увеличил почти два пъти. Най-много са пазаруващите онлайн в Североизточния и Югозападния район - съответно 31,1 и 29,1%, а най-малко - в Северния централен район - 14,8%. Най-активни при закупуването на стоки и услуги по интернет са лицата с висше образование (42,7%), както и хората във възрастовата група 25 - 34 години (39,8%). Жените пазаруват онлайн повече от мъжете - съответно 26,0 и 21,8%.
Стоките и услугите, които най-често пазаруват потребителите по интернет, са:
- дрехи, обувки и аксесоари - 81,3%;
- услуги, свързани с настаняване (от хотели, туристически агенции, туроператори или от частни лица) - 30,5%;
- спортни стоки - 30,4%;
- козметика, продукти за красота и здраве - 27,0%;
- доставки от ресторанти, вериги за бързо хранене, кетъринг - 26,5%;
- транспортни услуги (напр. билет за автобус, влак, самолетен полет, таксиметров превоз) - 19,3%;
- билети за културни или други събития - 17,9%;
- лекарства, хранителни добавки, витамини - 15,2%.
От пазарувалите по интернет 94,4% купуват стоки и услуги от търговци от България, 32,0% от търговци от държави - членки на ЕС, а 18,0% пазаруват онлайн от други държави. От частно лице чрез уебсайт или приложение (напр. eBay, FacebookMarketplace) купуват стоки 22,1% от потребителите.
Интернет на нещата (Internet of Things)
През 2022 г. 34,5% от лицата използват за лични цели „умни“ устройства и системи, свързани с интернет, като най-активни са лицата с висше образование (57,1%), както и хората на възраст между 25 и 44 години - 47,6%. Мъжете използват такива устройства и системи повече от жените - съответно 35,8 и 33,2%.

Най-често използваното „умно“ устройство е смарт телевизорът, което използват в ежедневието си 30,1% от лицата, а 12,7% притежават смарт часовник или фитнес гривна. Свързани с интернет домакински електроуреди, като прахосмукачка-робот, хладилник, печка, кафе машина и др., използват 4,3% от лицата.
Основните причини, поради които лицата не използват свързани с интернет устройства и системи, са:
- липса на необходимост - 39,4%;
- твърде висока цена - 13,9%;
- не знаят, че съществуват такива устройства и системи - 6,7%;
- липса на умения за използване на такива устройства и системи - 6,0%.
ИКТ и околната среда
През 2022 г. 52,5% от лицата пазят в домакинството си електронни устройства (мобилен телефон, смартфон, лаптоп, таблет и настолен компютър), които вече не използват, а 22,2% ги продават или подаряват. В пункт за събиране и рециклиране на електронни отпадъци предават старите си устройства 6,2% от лицата.
При покупка на мобилен телефон, смартфон, таблет или настолен компютър 13,7% от лицата считат за важни екологични характеристики на устройството, като енергийна ефективност, възможност за удължаване на живота чрез покупка на допълнителна гаранция или екодизайн. За по-голямата част от потребителите (62,0%), определяща е цената, а за 42,8% са важни техническите характеристики (параметри на твърдия диск, скорост на процесора) на устройството.
Още по темата във
facebookСподели тази статия в:

Световните цени на петрола намаляват с 1,7%

Търговската война между САЩ и Китай застрашава и руската икономика

Amazon изстреля в орбита първите си интернет спътници

Край на последния европейски оазис със „златни паспорти”

Светът отбеляза рекордни военни разходи от края Студената война

СЗО заяви за ускоряване на развалянето на продукти поради глобалното затопляне

Въпреки разногласията заради търговската война, Китай ще сподели лунните проби със САЩ

САЩ и Украйна могат да подпишат тази седмица сделката за ресурсите
