87,3% от домакинствата в България имат достъп до интернет

87,3% от домакинствата в България имат достъп до интернет Снимка: pikist.com

Това е с 3,8 процентни пункта повече в сравнение с предходната 2021 година

През 2022 г. 87,3% от домакинствата в България имат достъп до интернетв домовете си, което е с 3,8 процентни пункта повече в сравнение с предходната година, показват данните на Нациовалния статистически институт. Запазва се тенденцията на ежегодно нарастване на относителния дял на домакинствата с достъп до интернет, като през периода 2013 - 2022 г. относителният им дял се е увеличил с 33,6 процентни пункта.

Югозападният районeс най-висок относителен дял на домакинства с достъп до интернет (90,5%), а с най-нисък е Северозападният район - 83,1%.

От домакинствата, живеещи в градовете, 88,8% разполагат с интернет достъп, а при тези, живеещив селата, относителният дял е 82,4%. Домакинствата с деца използват по-активно глобалната мрежа, като 96,0% от тях имат достъп до интернет при 84,4% за домакинствата без деца.

Използване на интернет

През 2022 г. 79.0% от лицата на възраст между 16 и 74 навършени години използват интернет всеки ден или поне веднъж седмично на работа, вкъщи или на друго място, а 61,2% се възползват от ресурсите на глобалната мрежа по няколко пъти на ден. Делът на тези, които никога не са сърфирали в интернет, намалява до 12,8%.

Най-активни потребители на интернет са младите хора на възраст между 16 и 24 години (95,1%), както и лицата с висше образование - 94,2%. Мъжете използват интернет повече от жените - съответно 79,9 и 78,0%.

Потребителите най-често използват глобалната мрежа с цел комуникация, като 67.3% посочват, че извършват телефонни или видео разговори по интернет (чрез приложения, като Viber, WhatsApp, Skype, FaceTime, Messenger, Snapchat, Zoom, MSTeams, Webex), а 63.4% участват в социални мрежи (Facebook, Twitter, Instagram, Snapchat, TikTok и др.). 

Електронно управление (е-управление)

През последните 12 месеца 26,4% от лицата използват глобалната мрежа за взаимодействие с административни органи и публични институции. При използването на предлаганите онлайн услуги от административни органи и публични институции жените са по-активни от мъжете - съответно 28,5 и 24,2%.

Проблемите, които най-често срещат лицата при взаимодействието по електронен път с административни органи и публични институции, са:

  • технически проблеми, възникнали при използването на уебсайт или приложение - 22,6%;
  • труден за използване уебсайт или приложение - 14,2%;
  • проблеми при използването на средство за електронна идентификация - 6,8%;
  • липса на достъп до услугата на смартфон или таблет - 4,4%;
  • невъзможност за плащане онлайн - 4,0%.

 

Електронна търговия

През 2022 г. 23,9%от лицата пазаруват онлайн за лични цели, като за петгодишен период относителният им дял се е увеличил почти два пъти. Най-много са пазаруващите онлайн в Североизточния и Югозападния район - съответно 31,1 и 29,1%, а най-малко - в Северния централен район - 14,8%. Най-активни при закупуването на стоки и услуги по интернет са лицата с висше образование (42,7%), както и хората във възрастовата група 25 - 34 години (39,8%). Жените пазаруват онлайн повече от мъжете - съответно 26,0 и 21,8%.

Стоките и услугите, които най-често пазаруват потребителите по интернет, са:

  • дрехи, обувки и аксесоари - 81,3%;
  • услуги, свързани с настаняване (от хотели, туристически агенции, туроператори или от частни лица) - 30,5%;
  • спортни стоки - 30,4%;
  • козметика, продукти за красота и здраве - 27,0%;
  • доставки от ресторанти, вериги за бързо хранене, кетъринг - 26,5%;
  • транспортни услуги (напр. билет за автобус, влак, самолетен полет, таксиметров превоз) - 19,3%;
  • билети за културни или други събития - 17,9%;
  • лекарства, хранителни добавки, витамини - 15,2%.

 

От пазарувалите по интернет 94,4% купуват стоки и услуги от търговци от България, 32,0% от търговци от държави - членки на ЕС, а 18,0% пазаруват онлайн от други държави. От частно лице чрез уебсайт или приложение (напр. eBay, FacebookMarketplace) купуват стоки 22,1% от потребителите. 

Интернет на нещата (Internet of Things)

През 2022 г. 34,5% от лицата използват за лични цели „умни“ устройства и системи, свързани с интернет, като най-активни са лицата с висше образование (57,1%), както и хората на възраст между 25 и 44 години - 47,6%. Мъжете използват такива устройства и системи повече от жените - съответно 35,8 и 33,2%. 

Най-често използваното „умно“ устройство е смарт телевизорът, което използват в ежедневието си 30,1% от лицата, а 12,7% притежават смарт часовник или фитнес гривна. Свързани с интернет домакински електроуреди, като прахосмукачка-робот, хладилник, печка, кафе машина и др., използват 4,3% от лицата.

Основните причини, поради които лицата не използват свързани с интернет устройства и системи, са:

  • липса на необходимост - 39,4%;
  • твърде висока цена - 13,9%;
  • не знаят, че съществуват такива устройства и системи - 6,7%;
  • липса на умения за използване на такива устройства и системи - 6,0%.

 

ИКТ и околната среда

През 2022 г. 52,5% от лицата пазят в домакинството си електронни устройства (мобилен телефон, смартфон, лаптоп, таблет и настолен компютър), които вече не използват, а 22,2% ги продават или подаряват. В пункт за събиране и рециклиране на електронни отпадъци предават старите си устройства 6,2% от лицата. 

При покупка на мобилен телефон, смартфон, таблет или настолен компютър 13,7% от лицата считат за важни екологични характеристики на устройството, като енергийна ефективност, възможност за удължаване на живота чрез покупка на допълнителна гаранция или екодизайн. За по-голямата част от потребителите (62,0%), определяща е цената, а за 42,8% са важни техническите характеристики (параметри на твърдия диск, скорост на процесора) на устройството. 

Още по темата във

facebook

Сподели тази статия в: