Вирус, подобен на COVID, е открит у прилепи в Китай

Вирус, подобен на COVID, е открит у прилепи в Китай Снимка: https://pixabay.com/

Изследователи са открили пет вируса у прилепи в Китай, които могат да се предават на хора и животни

Един от тях прилича на SARS-CoV-2, който предизвика пандемията от коронавирус.

Изследователи от университета Сун Ятсен в Шенжен, Института за контрол на ендемичните заболявания в Юнан и Университета в Сидни взеха проби от прилепи в провинция Юнан. В резултат на изследването са открити пет вируса, които могат да бъдат патогенни за хора и животни.

За изследването, чиито резултати са описани в препринт, публикуван на уебсайта bioRxiv, учените са събрали ректални проби от 149 прилепа. Животните представляват 15 различни вида, живеещи в шест окръга или града в китайската провинция Юнан. За всеки отделен прилеп изследователите са извършили РНК анализ и секвениране.

Резултатите от изследването показват висока честота на едновременно заразяване на един прилеп с няколко вируса. Това може да накара съществуващите вируси да заменят части от своя генетичен код (рекомбинират), за да образуват нови патогени, казват учените.

Сред откритите вируси учените отбелязаха BtSY2, вирус, наподобяващ SARS-CoV-2, който причини пандемията от коронавирус през 2020 г. BtSY2 също така има "рецептор-свързващ домейн" - ключова част от шиповия протеин, използван за фиксиране върху човешки клетки. Този вирус може да използва човешкия ACE2 рецептор, за да влезе в клетката, отбелязват учените.

Предишни проучвания вече показаха, че провинция Юнан в югозападен Китай е разсадник на вируси, пренасяни от прилепи. Изследователите считат, че навременното идентифициране и анализ на потенциални патогени ще помогне за предотвратяване на широкото разпространение на болести в бъдеще.

Припомняме, че според китайските власти сега страната е изправена пред рекордно огнище на коронавирусна инфекция.

На 24 ноември в страната са установени 32 943 нови случая на заразени, от които над 3000 са свързани с проява на симптоми на заболяването. Рекордът от предишната вълна беше малко над 29 хиляди случая на ден и беше поставен през април тази година.