Общият показател на доверие на потребителите намалява с 0,6 пункта през октомври

Общият показател на доверие на потребителите намалява с 0,6 пункта през октомври Снимка: fishki.net

Наблюдение на потребителите, октомври 2022 година

През октомври 2022 г. общият показател на доверие на потребителите намалява с 0,6 пункта в сравнение с юли, което се дължи изцяло на пониженото доверие сред населението в градовете (фиг. 1).

                                                       Фиг. 1. Показател на доверие на потребителите

Според оценките на потребителите общата икономическа ситуация в страната през последните дванадесет месеца е леко влошена спрямо предходното наблюдение, в резултат на което балансовият показател намалява с 3,5 пункта (фиг. 2). Очакванията на живеещите в градовете са тази тенденция да продължи и през следващите дванадесет месеца, за разлика от населението в селата, което е по-малко негативно настроено в сравнение с три месеца по-рано.

                                           Фиг. 2. Оценка за общата икономическа ситуация в страната през последните 12 месеца

По отношение на финансовото състояние на домакинствата през последните дванадесет месеца се наблюдава намаление на песимизма в оценките на живеещите в градовете, докато мненията на населението в селата са по-резервирани спрямо предходната анкета. Същевременно прогнозите на потребителите както от градовете, така и от селата за следващите дванадесет месеца са по-благоприятни, в резултат на което общият балансов показател се увеличава с 2,7 пункта.

Оценките за изменението на потребителските цени през последните дванадесет месеца са по-неблагоприятни в сравнение с мненията, изразени три месеца по-рано (повишение на балансовия показател с 2,2 пункта). Същевременно обаче инфлационните им очаквания за следващите дванадесет месеца са по-слабо изразени.

Относно безработицата в страната през следващите дванадесет месеца песимизмът нараства, като мненията на населението и от градовете, и от селата се изместват към по-негативните очаквания.

През октомври по-голяма част от потребителите оценяват икономическата ситуация като неблагоприятна за спестяване. Негативна е и нагласата им по отношение на извършването на разходи за покупка на предмети за дълготрайна употреба, за „покупка на кола“, за „покупка или построяване на жилище (вила)“ и за „подобрения в дома“ през следващите дванадесет месеца.

Още по темата във

facebook

Сподели тази статия в: