“Активни потребители” сезира КЗП за нелоялна търговска практика на телекомите

“Активни потребители” сезира КЗП за нелоялна търговска практика на телекомите Снимка: aktivnipotrebiteli.bg

Асоциация “Активни потребители” сезира Комисията за защита на потребителите за нелоялна търговска практика на телекомите във връзка с предоставянето на неограничен мобилен интернет през 5G мрежите

Сигналът е изпратен след получени множество оплаквания от потребители, съобщават от асоциацията в седмичния си бюлетин.

Поводът за сигнала са новите “неограничени” планове на един от операторите - Виваком. Става дума за рекламата на оператора, която обещава достъп до 5G мрежа за всички планове, но всъщност ограничава скоростта на всички планове, без един до скорости, близки по-скоро до 3G.

Другите два оператора също предлагат неограничени планове, но нито един от тях не ограничава скоростта до 2 Mbps.

Асоциацията алармира, че БТК ЕАД (Виваком), предлага чрез своята интернет страница мобилни планове “Unlimited 2“ и “Unlimited 10”, съответно за 18,99 и 24,99 на месец като към самите планове е добавено знак за “5G”, а в съответния план - неограничени мобилни данни с максимална скорост 2 Mbps и съответно 10 Mbps.

Чрез хартиените брошури търговецът предлага „5G Неограничени мобилни данни“ с мобилен интернет 2 Mbps и съответно 10 Mbps максимална скорост, т.е. максимална скорост, характерна не за 5G, а за предходните 3G и 4G технологии.

В уебсайта на търговеца се твърди още, че е осигурил „5G“ мрежа в България, която да позволява на своите клиенти капацитет над 1Gbps (1000Mbps). Технологията 5G е пето поколение технологии за безжична комуникация поддържащи клетъчна мрежа.

Тази технология предоставя по-добра честотна лента, даваща по-висока скорост на теглене и качване на данни, по-ниска латентност (времезакъснение – по-бърза връзка с други устройства), даващ значително по-голям капацитет за едновременна комуникация между в пъти повече свързани устройства.

Защо това е нелоялна търговска практика?

Съгласно чл. 68г, ал.1 от ЗЗП нелоялна практика от страна на търговец към потребител е тази, която противоречи на изискването за добросъвестност и професионална компетентност. 


Предоставянето на заблуждаваща информация противоречи на изискването за добросъвестност на търговеца, защото се предполага, че полагайки грижата на добрия търговец и осъществявайки по основен предмет на дейност предоставяне на телекомуникационни услуги, търговецът притежава експертизата  за видовете мобилни интернет технологии и е наясно с характеристиките на 5G и каква скорост осигурява тази технология на потребителя.

Вместо това разпространението на противоречива информация между означението на плана като съдържащ технологията 5G и ограничената максимална скорост съответно за плановете „Unlimited 2“ и „Unlimited 10” до 2 Mbps и 10 Mbps може да въвлече потребителите в грешното впечатление, че тази скорост е характерна за 5G, каквато не е.

Минималната скорост, осигурявана от 5G мрежата, следва да е по-добра от предходните 4G и 3G технологии, които могат да постигнат максимални скорости до 100 Mbps (за 4G) и респективно до около 10 Mbps (за 3G).

Ограниченията, поставени в мобилния план нарушават професионалната компетентност, наричайки ги мобилни планове с 5G, защото технологията е именно такава заради действието на съвкупността от трите си основни характеристики на бързина, намалено времезакъснение и по-добра свързаност.

Така информацията може съществено да промени икономическото поведение на средния потребител поради широко разпространеното разбиране, че 5G е технология от последно поколение осигуряваща между 5 и 10 пъти по-добра интернет връзка и мобилна скорост. С гореспоменатите планове се създава впечатление, че потребителят ще получи 5G технологията, но от условието в плана става ясно, че ще получи неограничени MB при скорост характерна за 3G технологията.

Какво следва?

Лошата новина е, че дори КЗП да наложи санкция на БТК АД, тя не може да бъде по-голяма от заложеното в Закона за защита на потребителите от 2 000 до 50 000 лева.

Такава санкция може да направи впечатление на мандра, но не и на мобилен оператор с многомилионен оборот.

Затова отново отправяме апел към българския законодател, да обвърже санкциите в Закона за защита на потребителите с оборотите на търговците, така както е предвидено в Закона за защита на конкуренцията.

Детайли за сигнала асоциацията публикува на сайта си. 

aktivnipotrebiteli.bg

Още по темата във

facebook

Сподели тази статия в: