Шумен провал на британския „Фестивал Брекзит“

Шумен провал на британския „Фестивал Брекзит“ Снимка: artsprofessional.co.uk

От прогнозираните 66 милиона посетители публиката на събитията наброява едва 238 000, т.е., резултат от 0.36%.

Причината според творческото съсловие е политизирането на събитието. Фестивалът на стойност £120 милиона се подкрепя от британското правителство. Замислено от Тереза Мей, като форум на британското изкуство „след Брекзит”, събитието се превърна в мишена на безброй критики и обсъждане за какво се ползват парите на данъкоплатците. 

Според The Independant, участници, обслужващ персонал, критици и публика са били отблъснати от перспективата събитието да акцентира излизането на Обединеното кралство от ЕС, а Daily Mail определя общественото настроение е „яростно”.

Плановете на Тереза ​​Мей предвиждаха целогодишни културни събития във Великобритания и Северна Ирландия, но последно фестивалът се трансформира в т.нар. Unboxed - осеммесечен „празник на творчеството“ с десет културни проекта. Според източници от правителствената администрация за цифрови технологии, култура, медии и спорт обаче, фестивалът, който започна през май, „реално погледнато няма място”.

Разследване, проведено от екип на политическото списание The House, е стигнало до информацията, че главният творчески директор на фестивала Мартин Грийн е поискал уверение от правителствената администрация, че „фестивалът не е за Brexit” и няма да се превърне в „някакво шовинистично джамборе”.

Главният режисьор на събитията, етномузикантът Доналд Шоу, е настоял в договора му да се впише, че „Brexit няма да се споменава”. „Тази граница не трябваше да се прекрачва. Искахме да направим европейски проект, да поканим европейски музиканти”, казва Шоу и признава, че творческите им планове са предизвикали недоволството на депутати от Консервативната партия. В техен доклад се казва, че фестивалът е "безотговорно използване на публични средства" и му липсва стратегическо мислене, което да гарантира дългосрочния му успех. 

Светлинно шоу на Unboxed 2022, снимка - visitbritain.com

Професионалният сайт artsprofessional.co.uk нарича Unboxed „сигурна рецепта за провал”. Позовавайки се на разследването на The House, Еxpress прави сравнение с колосалните разходи от £ 120 милиона и похарчените едва £ 28 милиона за грандиозните тържества по повод платинения юбилей на Елизабет Втора.

Според говорител на Unboxed, „Няма абсолютно никакви препратки към Brexit”. Организаторите се надяват до края на фестивала през ноември да компенсират оскъдната аудитория и твърдят, че са „доволни от ангажираността на обществеността”.

Но реалността сочи друго. Амбициозната програма включва арт-инсталация в Северно море, която съживява изоставено офшорно съоръжение, „спектакли, нощен живот, светлинни феерии и дигитални изживявания“, но така или иначе, до момента  Unboxed е далеч от прогнозираната аудитория. 

Творческият директор на фестивала Мартийн Грийн е реалист и открито посочва, че „лейбълът Brexit” определено отблъсква публиката: „Всички трябва да се поучим от това и да запомним Правило № 1 за културните събития: ако искате да успеят, не ги политизирайте”.

Още по темата във

facebook

Сподели тази статия в: