
Тихата "епидемия на колела" убива хората
- Общество
- Текст:

Всяка година около 1,35 милиона души загиват по пътищата на света, а други 20 до 50 милиона получават сериозни травми. Половината от тези смъртни случаи и многото травми са свързани с пешеходци, велосипедисти и мотоциклетисти - най-уязвимите участници в днижението на пътищата и улиците.
В световен мащаб на всеки 25 секунди някой загива в резултат на пътнотранспортно произшествие. Ръководителят на Фонда за пътна безопасност на ООН нарече смъртността и травматизма по пътищата "тиха епидемия на колела".
Според Джон Рени Шорт, професор в Училището за публична политика към университета на Мериленд, окръг Балтимор, да се направят транспортните системи по-безопасни е съвсем реалистично и не е свързано със сложна наука, като например ракетостроенето.
Основното е правителствата да отдават приоритет на по-безопасните пътища, скорости и превозни средства и да насърчават такива мерки, като успокояване на трафика, за които е известно, че намаляват риска от пътнотранспортни произшествия.
Разходите
Катастрофите причиняват сериозни икономически щети на жертвите и техните семейства, както и на обществото като цяло. Проучване от 2019 г. изчислява, че между 2015 и 2030 г. пътнотранспортният травманизъм ще струват на световната икономика близо 1,8 трилиона щатски долара.
Доколкото смъртността и травматизмът са най-високи в страните с ниски и средни доходи, опасните пътища увеличават разходите за бедност и са основна спирачка за икономическия растеж. Ето защо, една от целите на ООН за устойчиво развитие е да намали наполовина броя на смъртните случаи и травмите в резултат на пътнотранспортни произшествия в света до 2030 г.
Повече смъртни случаи в страните с ниски доходи
Нивото на смъртност при пътно-транспортни произшествия варира от 27 на 100 000 души население в Африка до едва 7 човека на 100 000 в Европа.
В страните с по-ниски доходи автомобилите са по-малко безопасни, пътищата са по-лоши, по-уязвимите участници в движението, като пешеходци и велосипедисти споделят градското пространство с автомобилистите. Имайки предвид и по-ниски нива на здравеопазване в по-бедните страни, следва, че нараняването може по-лесно да доведе до смърт. Тези страни също тка имат по-малко възможности за въвеждане или прилагане на правилата за движение.
В страните с по-високо ниво на доходи в пътните инциденти често участват само един или двама души.В страните с ниски доходи произшествията обикновено включват няколко пътници.
Например през 2021 г. в Демократична република Конго, на 110 мили (180 км) от столицата Киншаса, цистерна за гориво се сблъска с претъпкан автобус, в резултат на което загинаха 33 души. Фатални пътни инциденти често се случват в Конго, където пътищата са лоши, има много необезопасени стари автомобили, много шофьори нямат нужната подготовка, а пиенето и шофирането едновременно са често срещано явление.
В САЩ има по-малко регулиране и повече смъртни случаи
Днес 12 души на 100 000 за година умират в САЩ ежегодно, докато в Холандия и Германия те са 4 на 100 000, а в Норвегия - само 2 на 100 000. Тази разлика отразява по-агресивните програми за намаляване на скоростта в Европа, по-големите инвестиции в масовия транзит и по-строгите мерки за борба с пиянството.
САЩ не просто изостават от другите богати страни в пътната безопасност. Смъртните случаи по пътищата в САЩ се увеличават през последните години. След постепенен спад в продължение на 50 години, през 2021 г. броят на смъртните случаи достигна 16-годишен максимум с близо 43 000 смъртни случая. Броят на загиналите пешеходци достигна 40 - годишен максимум от 7500 души.
Две вредни представи за пътната безопасност
Автомобилността създаде особена форма на пространство - пътища и магистрали, където смъртта и травматизма се считат за "нещастни случаи". Според Шорт това е крайна форма на екологична несправедливост. Исторически населението в неравностойно положение и бедните общности са свръхпредставени сред загиналите и ранените при пътнотранспортни произшествия.
Втората подвеждаща теза гласи, че почти всички смъртни случаи и наранявания по пътищата са причинени от човешки фактор. Държавните служители редовно обвиняват лошите шофьори, разсеяните пешеходци и агресивните велосипедисти за смъртността по улиците.
Правителствени агенции и СМИ твърдят, че 94% от катастрофите в САЩ са причинени по вина на отделни шофьори.
Тази раздута цифра успешно прехвърля отговорността върху други фактори, като конструкцията на автомобила, пътната инфраструктура и необходимостта от по-ефективни държавни политики.
Правителствата разполагат с инструменти
Смъртните случаи и травматизмът по пътищата не са само нещастни случаи. Това са инциденти, които могат да бъдат предотвратени и намалени. За да направят това, правителствата и градоначалниците ще трябва да преразгледат концепцията за транспортните системи не само по отношение на скоростта и ефективността, но и по отношение на безопасността и благоустрояването.
Това означава защита на мотоциклетистите, велосипедистите и пешеходците от автомобилния трафик и намаляване на скоростта на движение по градските пътища.
Това също така ще изисква подобряване на дизайна на пътищата, осигуряване спазването на правилата за движение, които правят пътищата по-безопасни, и по-ефективни и осъществими мерки за насърчаване на използването на такива средства за безопасност, като предпазни колани, обезопасителни устройства за деца и каски за велосипедистите и мотоциклетистите.
Смъртността на велосипедистите и пешеходците по пътищата нараства още преди ковид пандемията, тъй като градовете насърчават туризма и колоезденето, без да осигуряват подходяща инфраструктура. Нанасянето на бяла линия на оживена улица не може да замени създаването на напълно защитена велоалея.
За разлика от пандемията от COVID-19, не е необходимо да се разработват нови решения в лаборатории, за да се направят улиците по-безопасни.
Необходима е воля за използване на инструменти, които вече са доказали своята ефективност.
Още по темата във
facebookСподели тази статия в:

Световните цени на петрола намаляват с 1,7%

Търговската война между САЩ и Китай застрашава и руската икономика

Amazon изстреля в орбита първите си интернет спътници

Край на последния европейски оазис със „златни паспорти”

Светът отбеляза рекордни военни разходи от края Студената война

СЗО заяви за ускоряване на развалянето на продукти поради глобалното затопляне

Въпреки разногласията заради търговската война, Китай ще сподели лунните проби със САЩ

САЩ и Украйна могат да подпишат тази седмица сделката за ресурсите
