Учени за първи път наблюдаваха как растенията пият вода от почвата

Учени за първи път наблюдаваха как растенията пият вода от почвата Снимка: popmeh.ru

Основният проблем се крие в това, че опитът да се проследи процеса на обмен на вода между тъканите на растението неизбежно ще доведе до нарушаване на този деликатен процес

Растенията се нуждаят от вода не по-малко от животните. Но как точно те я пропускат през тъканите си оставаше загадка, която едва наскоро учените успях да разгадаят.

Физикът от университета в Нотингам Флавиус Паскут и неговият екип трябваше да прибегнат до щадяща техника за изобразяване, благодарение на която успяха да наблюдават в реално време как растенията пият вода.

"Разработихме способ, позволяващ да наблюдаваме този процес на ниво отделни клетки", пояснява електрофизиологът от университета в Нотингам Кевин Уеб. "Можем не само да видим водата в корена, но да определим с точност къде и как се движи."

"За да наблюдаваме поглъщането на вода от живи растения без да ги увреждаме, приложихме чувствителна лазерна техника на оптична микроскопия, за да проследим неинвазивно движението на водата в живите корени", обясни Уеб.

Този метод е толкова чувствителен, че може да определя масата и ориентацията на молекулните връзки. Това означава, че контрастът може да бъде осигурен, като се използват молекули, които се отделят от заобикалящата ги среда - в дадения случай оксид на деутерия, известен като "тежка вода".

Любопитно е, че изследователите са открили всмукване на вода само във вътрешната част на корените, където преминава ксилемата - проводящата тъкан на растението, транспортираща вода до тъканите на корена.Това показва, че при първоначалното засмукване водата не се предава на околните тъкани по пътя си през корена.

Изследователите смятат, че това означава, че вътре в растението всъщност има две системи за разпределение на водата и че втората разпространява вода по външните тъкани.

Защо това откриите е толкова важно? Разбирането на тънкостите на физиологията на растенията може не само значително да увеличи добива (например, чрез точков контрол на поливането и торенето), но също така да се внедрят сортове култури, по-адаптирани към неблагоприятни условия - от тежки студове до дълго засушаване.