Да доживееш до 100 години: откриха чревни микроби, допринасящи за дълголетието

Да доживееш до 100 години: откриха чревни микроби, допринасящи за дълголетието Снимка: Unsplash

Откритието може да промени общата продължителност на живота на цялата планета, ако учените успеят да разберат причините за образуването на уникалните бактерии

Биолози от Медицинското училище на университета Кейо в Токио, заедно с колеги от САЩ, изследваха състава на чревната микробиома при хора, които са достигнали 100-годишна възраст. Оказа се, че дълголетниците притежават повече уникални чревни бактерии, с които вероятно се обяснява продължителността на живота им, съобщава изданието „Популярна механика“.

Известно е, че дълголетниците са по-малко изложени на свързаните с възрастта хронични заболявания и инфекции, отколкото хората под 100-годишна възраст. За да разберат каква би могла да е причината, учените анализират микрофлората в проби от изпражнения на три различни групи доброволци. 160 участници в проучването са на възраст над 100 години, 112 са на възраст между 85 и 89 години и 47- между 21 и 55 години.

В хода на анализа на пробите авторите на научната работа установяват, че столетниците имат много чревни микроби, които произвеждат уникална жлъчна киселина, потискаща растежа на патогените. Проследявайки биосинтетичните пътища за образуване на вторичните жлъчни киселини, учените идентифицират бактериите, отговорни за тяхното производство. Една от тях се оказва Odoribacteraceae.

Засега обаче биолозите не знаят точно защо дълголетниците имат повече бактерии Odoribacteraceae. "Възможно е генетичните фактори и диетата да са повлияли на състава на чревната микрофлора", казва авторката на изследването Кения Хонда. - "Те също така могат да бъдат наследени, но нямаме никакви данни, които да показват такава възможност."

Също така не е известно кога точно броят на Odoribacteraceae започва да се увеличава и може да свидетелства за дълголетието. Възможно е тези бактерии да се развиват в напреднала възраст, но има вероятност те да се размножават през целия живот.