Пазарът на електромобили може да е следващия икономически балон

Пазарът на електромобили може  да е следващия икономически балон Снимка: pixabay

Бързото нарастване на стойността на активите на производителите на електромобили може да показва сформирането на икономически балон на пазара.

Това пише колумнистът на Bloomberg Крис Брайънт.

В края на ноември пазарната стойност на американската компания Tesla надмина границата от 540 милиарда долара, което я прави десетата по големина компания в света с най-висока пазарна стойност.

В същото време очакваната печалба на Tesla през 2020 г. е около 250 пъти по-малка от пазарната ѝ стойност.

Съвкупната пазарна стойност на три китайски производители на електромобили  Nio, XPeng и Li Auto  е 154 млрд. долара. Нито една от тези компании обаче не е печеливша, а общите обеми на  продажбите на тези производители е малко над 1% от обема на продажбите на автомобили Volkswagen.

Колумнистът на Bloomberg отбелязва, че такава разлика между обема на производството, рентабилността и пазарната стойност може да е индикатор за бум в търсенето на акции на производителите на електрически превозни средства.

Брайънт припомня, че тази ситуация се нарича икономически балон, при който рано или късно цената на активите ще се върне към по-справедливи стойности.

„Електрическата революция наистина се случва и снижаването на производството на двигатели с вътрешно горене се ускорява. Само че преобладаващите оценки изглеждат твърде розови. Потенциалът за разочарование е огромен, особено за най-новите производители на електромобили, от които се очаква да генерират значителни приходи.“, заключава експертът.