Как да получим пари по програмите за преодоляване на COVID-19

Как да получим пари по програмите за преодоляване на COVID-19 Снимка: pixabay.com

Наясно ли е бизнесът за правилата за кандидатстване по различните процедури за безвъзмездно финансиране.

Във връзка с актуалните програми за преодоляване на последствията от COVID-19 експертите на PricewaterhouseCoopers (PwC) подготвиха практически насоки и отговори на често задаваните въпроси относно възможностите и кандидатстването.

Материалът е полезен за всички, които искат да се възползват от възможностите за безвъзмездно финансиране.

 

В текста ще намерите отговори и съвети относно следните въпроси:

  • Как да определя процедурите, които са подходящи за моето предприятие?
  • Може ли една фирма да получи финансова помощ по няколко COVID-19 процедури?
  • Как се оценяват проектните предложения – по ред на постъпване или на конкурентен принцип?
  • Как се отчитат направените разходи по одобрен проект?

 

При съответствие с редица условия една фирма може да получи финансова помощ по няколко процедури от програми за преодоляване на последствията от пандемията COVID-19.

Всяка една процедура е насочена към определена категория предприятия и определени икономическите сектори (с цел избягване на припокриване между отделните програми/процедури). Ето защо, за да се прецени дали дадена процедура е подходяща за определена фирма, първоначално следва да се извършат няколко проверки.

 

 Стъпка 1 - Проверка на категорията на предприятието (микро, малко, средно или голямо)

Всяка процедура е насочена към определена категория предприятия - микро, малко или средно. 

От категорията на предприятието често зависи и размерът на финансова помощ, която може да се получи.

Големите предприятия са недопустими кандидати по COVID-19 процедурите.

Кандидатите следва да имат предвид следната информация за правилно определяне на своята категория:

За да бъде едно предприятие микро, то следва да има в продължение на две последователни финансови години:

  • средносписъчен брой на персонала по-малък от 10 души;
  • годишен оборот, който не превишава 3 900 000 лв. и/или стойност на активите, която не превишава 3 900 000 лв.

За да бъде едно предприятие малко, то следва да има в продължение на две последователни финансови години:

  • средносписъчен брой на персонала по-малък от 50 души;
  • годишен оборот, който не превишава 19 500 000 лв. и/или стойност на активите, която не превишава 19 500 000 лв.

За да бъде едно предприятие средно, то следва да има в продължение на две последователни финансови години:

  • средносписъчен брой на персонала по-малък от 250 души;
  • годишен оборот, който не превишава 97 500 000 лв. и/или стойност на активите, която не превишава 84 000 000 лв.

При определяне на категорията на едно предприятие трябва да се вземат предвид и отношенията на свързаност с други предприятия/физически лица. В случай на наличие на такива, при изчисляване на персонала и оборота е необходимо да се отчетат аналогичните данни за свързаното предприятие/физическо лице или предприятие-партньор, с оглед разпоредбите на Закона за малките и средните предприятия.

 

На етап кандидатстване компаниите са длъжни да декларират своята категория, като попълнят и представят към проектните си предложения Декларация за обстоятелствата.

Например, ако кандидатът (погледнат самостоятелно) покрива критериите за малко предприятие, но след прибавяне на данните на свързаните с него предприятия/физически лица или предприятия-партньори праговете са надвишени, то тогава категорията му се изменя, заедно с допустимия размер на финансовата помощ по съответната процедура.

 

Стъпка 2 - Проверка дали конкретната фирма оперира в допустим по процедурата сектор

Всяка една от грантовите програми е с определена насоченост – могат да кандидатстват предприятия от определен сектор на икономиката. Тези ограничения произтичат както от преследваните с всяка процедура цели, така и от избягването на припокриване на помощите по различните програми (например по ОП „Иновации и конкурентоспособност“ и ОП „Развитие на селските райони“).

Ето защо преди да започне да подготвя своя проект, всяка компания следва да се увери, че кодът на икономическата му дейност (КИД-2008) е допустим в рамките на конкретната процедура.

Например:

По процедура „Подкрепа за малки предприятия с оборот над 500 000 лв. за преодоляване на икономическите последствия от пандемията COVID-19“ могат да получат финансиране предприятия, осъществяващи дейност в следните сектори от КИД-2008: B, C, D, E, F, G, H, I, J, L, M, N, P, Q, R, S.

 

Що се касае до процедура „Адаптиране на дейността на МСП в контекста на COVID-19“, финансова подкрепа могат да получат предприятия, осъществяващи дейности в следните сектори:

Промишленост (сектори B, C, D и Е);

Търговия (сектор G);

Услуги (сектори F, H, I, J, L, M, N, P, Q, R и S).

 

По отношение на процедура BG16RFOP002-2.091 „Подкрепа за МСП, извършващи автобусни превози, за преодоляване на икономическите последствия от пандемията COVID-19“ кандидатите трябва да развиват своята основна икономическа дейност в един от следните сектори:

▪ 49.31 Пътнически градски и крайградски транспорт;

▪ 49.39 Друг пътнически сухопътен транспорт, некласифициран другаде.

Не на последно място следва да имате предвид, че обикновено кандидатите могат да заявяват подкрепа само за основната си икономическа дейност. А когато упражняват едновременно дейност в допустими и недопустими сектори, безвъзмездната помощ се предоставя само за дейностите, реализирани в рамките на допустимите сектори.

 

Стъпка 3 - Проверка от гледна точка на праговете/таваните на безвъзмездната помощ, която може да се получи

Ако фирмата кандидатства по повече от една COVID-19 процедури, следва да се следят прагове на финансовата помощ, която едно предприятие може да получи. 

Например: 

По процедурата „Подкрепа за малки предприятия с оборот над 500 000 лв. за преодоляване на икономическите последствия от пандемията COVID-19“ предприятия, които вече са получили финансиране, могат да кандидатстват и да бъдат одобрени, стига общото финансиране (предходни и настояща процедура) да не надвишава 50 000 лв.

От друга страна, трябва да се следи и за достигане на праговете за помощта „de minimis“ (в случай че е приложимо за съответната процедура). Това означава, че максималният размер на финансирането, заедно с другите получени от кандидата минимални помощи (различни от COVID-19 подкрепата), не може да надхвърля 200 000 евро за период от три бюджетни години.

Всяко предприятие може да направи справка за получените от него минимални помощи в информационната система „Регистър на минималните помощи".  

 

Как се оценяват проектните предложения – по ред на постъпване или на конкурентен принцип?

Зависи от процедурата. Обикновено кандидатите се оценяват на база административни (дали всички изискуеми документи са подадени, дали при заявяването е спазен допустимият праг на безвъзмездна финансова помощ и др.) и технически критерии (финансови показатели, пряка връзка между COVID-19 пандемията и помощта, за която се кандидатства).

Такава е ситуацията например при процедурите BG16RFOP002-2.088 „Адаптиране на дейността на МСП в контекста на COVID-19“ и BG16RFOP002-2.089 „Подкрепа за малки предприятия с оборот над 500 000 лв. за преодоляване на икономическите последствия от пандемията COVID-19“, в рамките на които кандидатите се оценяват въз основа на получените точки за всеки един технически критерий.

При процедура BG16RFOP002-2.091 „Подкрепа за МСП, извършващи автобусни превози, за преодоляване на икономическите последствия от пандемията COVID-19“ техническите показатели отсъстват, т.е. кандидатите се оценяват единствено въз основа на административно съответствие с условията на процедурата. В този случай проектите ще се оценяват по реда на тяхното постъпване, до изчерпване на финансовия ресурс по схемата.

 

Как се случва отчитането на направените разходи по одобрен проект?

След приключването на изпълнението на дейностите по договора за безвъзмездна финансова помощ предприятието-бенефициент следва да изготви и представи на управляващия орган финален технически и финансов отчет, съдържащ информация относно цялостното изпълнение на проекта и постигнатите резултати. Финансовият отчет следва да бъде подкрепен със съответните разходо-оправдателни документи (фактури, банкови извлечения и др.), удостоверяващи извършените разходи, а в случай на „опростено“ отчитане – единствено опис на разходите за отчетния период.

Още по темата във

facebook

Сподели тази статия в: