Светът може да остане без портокалов сок: от Бразилия дойде "портокалова криза"

Светът може да остане без портокалов сок: от Бразилия дойде "портокалова криза" Снимка: pxhere.com

Financial Times: Производителите на сокове търсят алтернативни плодове заради кризата с портокалите

Производителите на портокалов сок, слъсквайки се с криза поради проблеми с реколтата от портокали в Бразилия, търсят алтернативни плодове за приготвяне на популярната в целия свят напитка, пише вестник Financial Times.

По-рано беше съобщено, че според данни на ICE Futures борсовите цени на портокаловия сок в света са достигнали рекордните 4,56 долара за килограм замразен концентрат. Увеличението на цените се дължи на неблагоприятната прогноза за брането на портокали в Бразилия, която се явява техният основен производител в света.

"Цените на портокаловия сок скочиха до рекордно високи нива поради лошото време и болестта (на портокаловите дървета) в Бразилия - най-големият износител в света, което накара производителите да се замислят, може ли вместо това да се използват мандарини за приготвяне на напитката", пише Financial Times.

Президентът на Международната асоциация за плодови и зеленчукови сокове (IFU) Кийс Кулс нарече създалата се ситуация "криза".

"Никога не сме се сблъсквали с нещо подобно, дори по време на силни студове или мощни урагани", заяви той.

По данни на IFU, огромният недостиг предизвиква опасения относно ръста на цените, което може да удари по джоба на потребителите и фундаментално да промени световната индустрия на портокаловия сок.

Според Кулс дългосрочното решение на проблема с недостига на портокали може да стане производството на портокалов сок от мандарини, тъй като мандариновите дървета са по-устойчиви на изменението на климата.

Единственият дългосрочен вариант може да бъде "използването на различни видове плодове", казва той. Според Кулс, IFU обмисля възможността да започне регулаторен процес, който би позволил на напитката да съдържа други цитрусови плодове, освен портокали.

Както съобщава Financial Times, ръководителите на отрасъла казват, че потребителите най-вероятно ще усещат последствията от кризата в продължение на много години напред. Много производители вече прехвърлят нарастващите разходи върху своите клиенти.

Още по темата във

facebook

Сподели тази статия в: