Внимание: Масирана кампания с измамни реклами на лечебни продукти с популярни лица

Внимание: Масирана кампания с измамни реклами на лечебни продукти с популярни лица Снимка: pixabay.com

Неправомерно се използват имената на Лили Иванова, Стефка Костадинова жерналистката Лилия Мустакова

Зачестяват измамите с реклами на продукти за лечение на хронични заболявания и облекчаване на различни бележки, в които неправомерното се цитират имена на популярни лица от музикалната сцена, спорта и журналистиката, медици и медии. 

Нова телевизия показа фалшива реклама на хранителни добавки за хора с диабет, в която са замесени имената на медията и популярната водеща Лилия Мустакова. БТА разказа за измама с логото на агенцията и Стефка Костадинова в реклама на лекарство за болки в ставите. Същото лекарство се промотира и с името на Лили Иванова, видя онлайн платформата „Ние, потребителите“. 

Обединяващото в тези реклами са познатите при подобни измами похвати: свидетелства на авторитетите, билкова основа на медикаментите, достъпност за обикновените хора, отстъпки до 50% и отброяващ времето на промоцията часовник и др. 

За да помогнат на хората да се ориентират по-добре, когато попаднат на подобни предложения, експертите от „Ние, потребителите“ направиха анализ на някои от елементите в специално създадената рекламна страница с името на Лили Иванова, които издават, че е измамна. Тази страница се намира на странниця адрес: https://lyndanarrone-bunn.com/anv/rod/xzm.php, а на нея са поместени новина, че „Срещу Лили Иванова е заведено дело за разкриване на тайната и за лечение на ставите“, фалшиво интервю с нея за историята след спечелване на делото, фалшиви постове уж в нейната официална Facebookстраница, коментари на други потребители в социалните мрежи, експертен коментар на медик и разказ в пет дни на потребител за резултатите на продукта и др. 

Какви са издайническите твърдения в рекламната страница?

Делото за разкриване на тайната на Лили Иванова за лечение на ставите е заведено от Национална асоциация на дерматолозите, а сдружение с подобно наименование в България не съществува. Освен това, разглеждането на подобен спор не попада във функциите на Конституционния съд и няма как да бъде вярна вменената реплика, че е била съдена там. 

Времето от завеждането на делото до неговото спечелване от поп дивата е съмнително кратко – само един месец. Всяко съдебно производство е поне двуинстанционно и няма как да се стигне до окончателно решение в толкова кратък срок. Странно е и хрумването при посочването на размера на уж присъденото обезщетение да се използва чужда валута - 64 000 евро, а още по-фрапантно е да се твърди, че средствата са дарени на „Фонда за лечение на деца“, тъй като такъв в България към момента няма. 

При търсене в интернет с ключови думи „Лили Иванова стави болки в коленете и гърба“ не излиза нито един резултат, въпреки че се споменават уж състояли се „телевизионни изяви“ на певицата. Това е меко казано странно, тъй като нейните медийни участия в последните години са сведени до санитарния минимум, а когато такива все пак се случват в телевизионен ефир, няма как видеозаписът да не бъде публикуван на страницата и в каналите на съответната медия, респективно – да не излиза като резултат при търсене. 

Резултати не се намират и при търсене в сайта на Нова телевизия на уж състоялото се гостуване на Лили Иванова в предаването „Здравей, България“, цитирано в първия отговор в съчиненото специално за измамата интервю със звездата. 

В този пример също се прилага популярният в рекламата подход „свидетелства на авторитетите“, като тук силата е двойна. Първо, защото Лили Иванова е една от най-големите звезди на родната поп музика и безспорно оказва влияние върху своите почитатели, включително върху онази част от тях, към които целево е насочен промотираният продукт. Същевременно широко известен факт е, че тя има завършено медицинско образование и това придава допълнителна, експертна тежест на твърдението. Цитирано е име на ревматолог от Българското дружество по ревматология Слави Стойчев. В подобни случаи хората могат да се обърнат към сдружението и най-вероятно ще научат, че там нито има специалист с такова име, нито ангажимент с въпросната реклама. 

Още по темата във

facebook

Сподели тази статия в: