На Луната е открит гигантски масив от гранит, излъчващ топлина

На Луната е открит гигантски масив от гранит, излъчващ топлина Снимка: Siegler at al, Nature

Изследователи сега анализират аномалния източник на топлина, намиращ се на обратната страна на Луната

Планетолози откриха на обратната страна на Луната източник на топлина, която излиза изпод повърхността на естествения спътник на Земята. Анализът показва, че единственото възможно обяснение е гранитната маса, останала от изстинал вулкан. Досега гранит практически не е откриван в Слънчевата система извън нашата планета.

Изследователите са използвали данни от наблюдения от китайските автоматични междупланетни станции Chang'e-1 и Chang'e-2. Използвайки микровълново лъчение, те изследваха Луната, за да картографират разпределението на елементи под повърхността на естествения спътник. В данните от наблюденията изследователите са идентифицирали аномална зона с диаметър около 50 km, чиято температура се различава с около 10 ° C от околната среда.

Районът, в който се намира аномалията, съвпада с кратера на изгаснал вулкан. Според изследователите последното му изригване е преди повече от 3,5 милиарда години.

Планетолозите са провели симулации на възможни източници на топлинна радиация и са стигнали до извода, че местоположението на голям гранитен масив в тази област отговаря най-добре на наблюденията.

Единственото решение, което можем да измислим, за да обясним толкова много топлина, е голяма маса от гранит, която се образува, когато тялото от магма - неизригващата лава - под вулкана се охлади. Гранитът има висока концентрация на радиоактивни елементи, като уран и торий, в сравнение с други скали в лунната кора, което води до нагряване, което усещаме на лунната повърхност.
    Мат Сиглер, съавтор на изследването

Гранити почти не съществуват в Слънчевата система извън Земята. Досега само малки зърна гранитен материал са открити на Луната в проби, донесени от мисиите   Аполо.

Изследователите отбелязват, че това откритие прави Луната по-подобна на нашата планета, отколкото се смяташе досега. Смята се, че образуването на гранит се улеснява от тектониката на литосферните плочи и водата.

И двата фактора отсъстват на спътника на Земята, допълнителен анализ може да разкрие естеството на неговото формиране.