Brexit - грешки и от двете страни

Brexit - грешки и от двете  страни Снимка: deccanchronicle.com

Това заяви премиерът на Ирландия Лео Варадкар по повод протокола за Северна Ирландия, наричайки го "малко прекалено строг".

Документът е част от сделката за Брекзит, която позволява на Северна Ирландия да действа в съответствие с някои търговски правила на ЕС. Опозицията недоволства, посочвайки, че договорът „създава бариери между Великобритания и Северна Ирландия, които не са съществували преди“. 

Според ирландския премиер обаче, тъй като Brexit беше наложен без съгласието на северноирландската общност, време е да се търси „гъвкавост и място за промени“. Лео Варадкар допълни, че тази позиция споделя и председателката на Европейската комисия Урсула фон дер Лайен.

Въпросите дали Брекзит е със знак „плюс” или е категоричен минус продължават в Обединеното кралство и през новата година, а indy100.com синтезира „щетите”. 

Свободата на движение из ЕС приключи за гражданите на Обединеното кралство. За да се преместят в страна от ЕС, британците ще трябва да следват имиграционните правила. Особена загриженост предизвикват последиците, пред които се изправят трансграничните семейства. Но и пътуването из ЕС няма да е лесно за британците, макар че се очаква за празници, посещения на фестивали и големи концерти да влиза в сила безвизов режим с ограничен престой. 

На британските граждани вече не могат да се издадават европейски здравноосигурителни карти и е възможно да попаднат под пътни ограничения при увеличаване на инфекциите с коронавирус или заради други епидемии.

Британските студенти и преподаватели вече не могат да ползват програмата Еразъм+, т.е., не могат да учат, да работят, да преподават или да бъдат доброволци в страни от ЕС, но плюс това ще забравят и възможността за безвъзмездни средства за научни проекти и изследвания. Много британски студенти, възползвали се от Еразъм+, казват, че програмата е изиграла определяща роля за житейския им опит и развитието им като специалисти. 

За британците вече не действа безплатния роуминг в рамките на ЕС. Това означава, че могат да натрупат луди сметки за разговори, текстови съобщения или използване на интернет данни, докато са в ЕС.  Операторите EE, O2, Three и Vodafone казаха, че не планират въвеждане на нови такси, но съветват пътуващите предвартелно да проверят условията в съответните страни. 

Британските шофьорски книжки се признават в ЕС, но ще трябва да бъдат придружавани и от физическо копие на „зелена карта“ от британския застраховател, а шофьорите трябва да залепят на автомобилите си стикер GB. Хартиени шофьорски книжки или такива, издадени от Гибралтар, Гърнси, Джърси и о-в Ман, може да предизвикат проблеми, затова най-добре е водачите да си извадят международна шофьорска книжка.

Ако искат да влязат в политиката, или да се чуе гласът им в международното пространство, правата на британските граждани вече са по-ограничени, без възможността да гласуват на избори за Европейския парламент или да се кандидатират за евродепутати.

И последно, но може би най-важно – британските търговци, бизнесмени и производители изгубиха правото си на свободна търговия в рамките на ЕС, така че вероятно ще се изправят пред нови проверки, допълнителни документи и разходи, когато търгуват с бившите си или нови партньори от блока. Така че все повече британци вече мислят, че Brexit може да е бил отговор, но все по-осезаемо се превръща в източник на неприятни въпроси, а много британски медии коментират възможността за нов референдум, пише Euronews.

Още по темата във

facebook

Сподели тази статия в: