Таванът на руския суров петрол вдигна цените на суровината

Таванът на руския суров петрол вдигна цените на суровината Снимка: themoscowtimes.com

След споразумението на G 7, ЕС и Австралия да ограничат цената на руския петрол до $ 60 за барел, в днешната търговия цената на Brent прибави около 1%, надхвърляйки $ 86.

На този фон, страните от OРЕС+ се съгласиха да се придържа към политиката си за намаляване на производството. Пред ВВС експерти разтълкуваха този ход като косвена подкрепа за петролния пазар.

Таванът на цените беше предложен от G 7 през септември и има за цел да намали приходите на Москва от износа на петрол и същевременно да избегне скок на цените. 

Страните от ЕС постигнаха трудно споразумението за така определения таван от $ 60, като Полша и балтийските държави настояваха за далеч по-строги мерки. От своя страна, Унгария си издейства освобождаване от задължението да спазва този ценови праг, както обяви в социалните мрежи външният министър на страната Петер Сийярто.

Ограничението ще бъде преразглеждано към средата на януари и след това на всеки два месеца, с възможност за промяна в зависимост от пазара. Принципът е таванът да е поне 5% под средната пазарна цена.

Президентът на Украйна Володимир Зеленски нарече ограничението „слаба позиция“, която „не е достатъчно сериозна”, за да навреди на руската икономика.

Русия заяви, че няма да приеме тавана на цените и заплаши да спре износа на петрол за страните, които приемат мерките.

Днес влиза в сила и общоевропейска забрана за внос на руски суров петрол по море.

Въпреки че тези ограничения със сигурност ще намалят приходите на Русия, въздействието им ще бъде частично смекчено от петролната ѝ търговия на други пазари като Индия и Китай, които в момента са най-големите купувачи на руски суров петрол.

Всички държави са поканени да се присъединят официално към мерките. „Имаме ясни сигнали, че редица нововъзникващи икономики, особено в Азия, ще спазват принципите на тавана“, каза представител на европейската администрация, посочвайки, че Русия вече е „подложена на натиск“ от своите клиенти да предлага все по-големи отстъпки.

Още по темата във

facebook

Сподели тази статия в: