На Марс има повече от 7 тона космически отпадъци, изпратени там от хората

Земната наука активно изследва повърхността на Марс повече от 50 години

През това време там са изпратени 18 изкуствени обекта като част от 14 отделни мисии, като някои от тези мисии все още продължават.

През тези пет десетилетия Марс е станал доста силно замърсен с всякакви отломки, оставени след мисии от такава бурна дейност.

И така, през август 2022 г., НАСА потвърди, че марсоходът Perseverance е открил парче отломки, изхвърлени зад борда по време на кацане. Този боклук се оказа заплетена жица. Но това не е първият път, когато учени откриват отломки на Марс.

Напоследък са открити и много малки отломки, носени от вятъра.

Отломките на Марс идват от три основни източника: изхвърлено оборудване, неактивен космически кораб и катастрофирал космически кораб.

Всяка мисия до повърхността на Марс изисква модул, който защитава космическия кораб. Този модул включва топлинен щит, докато корабът преминава през атмосферата на планетата, както и парашут и оборудване за кацане, за да може да кацне меко.

Докато корабът се спуска, той изхвърля части от модула и те могат просто да падната на различни места на повърхността на планетата. В същото време, падайки, тези фрагменти могат да бъдат разбити на още по-малки части, които постепенно се носят от марсианските ветрове.

Друг източник на отломки са неактивни космически кораби, останали на повърхността на Марс. Въпреки че до известна степен те не могат да се считат за боклук като такъв, а по-скоро за исторически реликви. В момента на повърхността на Марс има общо девет такива неактивни устройства.

Друг източник на марсиански отломки са катастрофиралите космически кораби или техните части. И така, със сигурност се знае за два катастрофирали кораба, а още четири са загубили контакт веднага след кацане, което предполага тяхната бъдеща съдба.

Изчисляването на количеството боклук не е толкова трудно. Събирайки цялата маса на космическите кораби, изпратени до Червената планета, може да се получат  9979 кг. Като се извади теглото на активните - 2860 кг и съответно теглото на всичко, доставено до Марс от хората, боклукът се оказва 7119 кг.