
Да прекосите Европа с влак?
- Smart Life
- Текст:

За 40 дни през юни и юли, той е пътувал със 150 влака, за да прекоси 28 европейски държави, преминавайки през 83 гранични пункта! И е убеден, че пътуването с влак крие магия и романтика... Носите се през живописни пейзажи, спирате на красиви малки и големи гари и пак продължавате пътя си в уютни вагони, все по-удобни от салоните на самолетите...
В интервю за Euronews Travel британецът разказва, че идеята да прекоси Стария континент с влак се зародила, когато прочел за проекта на бившия евродепутат Михаел Крамер, който след собствено проучване през 2015 г. съставил списък с 15 липсващи връзки в железопътната мрежа на Европа, които относително лесно и евтино биха могли да се създадат.
Уърт се заинтересувал какво се е случило с проекта и установил, че от тези 15 възможни ЖП-трасета досега е проработило само едно. Тогава решил да провери за какво става въпрос и потеглил на своя Cross Border Rail Project.
След 40 дни на релсите, Джон Уърт стига до заключението, че европейските железници са изправени пред четири основни проблема – амортизирани неактивни релсови линии, годни активни релсови линии, по които обаче няма движение, неефективни расписания – примерно, линия с един или два влака седмично, и накрая – трудна логистика, напр. невъзможност да си резервирате билет за трансгранично пътуване онлайн, много изненади с цените на билетите в отделните държави и пр.
И ако първите три проблема се нуждаят от задълбочени анализи и решения на национално и европейско ниво, относно логистиката Уърт е разбрал причината – по думите на железопътни служители, с които е разговарял, сайтовете на повечето европейски железници ползват отдавна остаряла операционна система, така че интегрирането им с централизиран уебсайт за резервации и други опции, практически е невъзможно.

Джон Уърт изпитал ефекта от това на гърба си. От Берлин, където живее, се опитал да резервира билет за влак до Страсбург – и получил оферта за € 120. Но се посъветвал с географията и открил, че ако пътува до град Кел, който се намира срещу Страсбург, на отсрещния бряг на Рейн, ще му струва € 35, а от там до града-домакин на Европейския парламент се движи трамвай! Така билетът Берлин - Страсбург му излязъл € 40, т.е., три пъти по-евтино от ЖП-офертата, но нито немските, нито френските железници предлагат информация за тази опция!
Уърт казва, че на Стария континент могат да се намерят стотици подобни и още по-добри решения и ако ЖП-транспортът не се трансформира, според него това е заради липса на политическа воля. Защото 99% от всички евродепутати летят със самолети до и от Страсбург – такъв е стандартът, който европейските данъкоплатци им осигуряват, така че членовете на ЕП поголовно пренебрегват далеч по-екологичните и по-евтини железници.
Все пак, в края на 2021 г. Европейската комисия представи план за оптимизиране на пътническия железопътен транспорт в ЕС. Разработва се и единна платформа, която ще съставя разписания, ще информира за тарифи, ще прави комбинации и ще предлага онлайн билети за влаковете на Европа.
Добри идеи, но Уърт още е скептичен и казва, че европейските чиновници лично трябва да повторят експеримента му и да бъдат наистина „много настоятелни”, за да осъществят ЖП-плана си за ЕС - за да могат европейските граждани да преоткрият чара на пътуването с влак през красивия Стар континент, при това - на достъпни цени.
Още по темата във
facebookСподели тази статия в:

Световните цени на петрола намаляват с 1,7%

Търговската война между САЩ и Китай застрашава и руската икономика

Amazon изстреля в орбита първите си интернет спътници

Край на последния европейски оазис със „златни паспорти”

Светът отбеляза рекордни военни разходи от края Студената война

СЗО заяви за ускоряване на развалянето на продукти поради глобалното затопляне

Въпреки разногласията заради търговската война, Китай ще сподели лунните проби със САЩ

САЩ и Украйна могат да подпишат тази седмица сделката за ресурсите
