Колите под наем в Испания стават недостъпни

Колите под наем в Испания стават недостъпни Снимка: cars4travel.com

Ако планирате да летувате в Испания, но смятате да стигнете до испанските курорти със самолет и да си наемете кола на място, ще трябва да се бръкнете по-дълбоко.

Средната седмична цена на популярната туристическа услуга е скочила от € 140 миналата година до € 422 това лято. Такова трикратно поскъпване не е наблюдавано от десетилетия. Наемът на коли е скочил навсякъде, като „най-малкото” повишение, рекламирано като „евтино”, е в Лас Палмас де Гран Канария (€ 254), Санта Круз де Тенерифе (€ 285) и Ла Коруня (€ 298), докато най-скъпо е да наемете кола в Палма де Майорка (€ 505), Алмерия (€ 554) и Кадис (€584). На Балеарските острови цените са още по-солени, тъй като броят на колите за наемане не е голям, а желаещите с достатъчно пари са много.

Добре е да се знае, че е значително по-евтино (с до 36%) да наемете кола на летището, а не в града, и особено – от хотела. Наемите са по-високи и за потенциално рискови шофьори - под 25 години и колегите им над 70. Ще спестите малко и ако върнете колата с пълен резервоар. Такова е условието и по договор, но с опцията, че ако сте изпразнили резервоара, компанията ще го напълни вместо вас, като ще ви таксува необходимия бензина на по-високи цени от тези в бензиностанциите.

Но всички тези условия не спират наплива от желаещи да наемат кола, тъй като услугата като цяло е насочена към по-заможната категория туристи, които търсят нови, луксозни возила. И точно тук е проблемът - колите под наем не достигат. Рент-а-кар компаниите, които в големия си процент са международни, се снабдяват по-трудно с нови модели, заради кризата в дистрибуцията и микрочиповете, но и заради пазарните условия, които авто-наемодателите бяха постигнали

Тези фирми обикновено поемат около една трета от общия пазар на леки автомобили. Такива продажби обаче не са изгодни за автопроизводителите, след като в резултат на трудни преговори, в качеството си на редовни купувачи, компаниите за коли под наем договориха минимален марж на печалба за автопроизводителите, плюс опция за обратно изкупуване и пренасочване на возилата към пазара втора употреба при фиксирани цени и срокове. 

Това накара автопроизводителите да предложат приоритетни условия на купувачи от бизнеса и особено на физически лица. При тези продажби печалбите са по-високи и за да си осигурят снабдяване, компаниите за коли под наем са принудени да се съобразят с по-високите ценови параметри, съответно – да надхвълят разходите, предвидени за покупка на нови автомобили, и още по-лошо –"да свалят гарда" и да отстъпят от завоюваните вече по-изгодни пазарни позиции. 

Това е основната причина за увеличението на наемните цени, но не и единствената, наред с инфлацията и засиленото търсене заради възраждането на туризма след замрелия ковид-период, чиито дълготрайни последствия туристите ще откриват във все по-скъпите ваканции. 

Още по темата във

facebook

Сподели тази статия в: