
Защо все още няма мост от Европа до Африка
- Пътно строителство
- Текст:

Гибралтарският проток свързва Средиземно море и Атлантическия океан, като същевременно разделя Европа и Африка. Минималната ширина на пролива е само 13 км, крайбрежието на Испания е лесно видимо от бреговете на Мароко, а населението на тези две страни общо надвишава 84 милиона души. Така че, защо все още няма мост, който да обединява държавите и континентите?
Мост с дължина 13 км сам по себе си не е нещо невъзможно за съвременната инженерна мисъл, например дължината на Кримския мост е 19 км. Най-дългият морски мост в момента е построен в Китай през 2018 г.: съоръжението с дължина 55 км свързва град Хонконг с административния район Макао, пише порталът ixbt.com.
За първи път Испания и Мароко започват съвместна работа по проектирането на мост през 1979 г., а през 1988 г. кралят на Мароко Хасан ІІ заявява в интервю, че се надява строителството да бъде завършено до 2000 г. Надеждите на краля не се сбъдват: нито тогавашните, нито съвременните технологии позволяват изграждането на подобно съоръжение.

Изглед към испанското крайбрежие от Мароко
Основният проблем е дълбочината на пролива. В най-"тясното" му място тя достига 900 м, което е петдесет пъти по-голямо от дълбочината на Керченския проток и около три пъти по-голямо от височината на Айфеловата кула.
Ако се построи мост на няколко километра по-на запад, то дължината му нараства с 10 км, но затова пък максималната дълбочина ще се съкрати до 300 м. В някои източници също така се споменават сложни многопосочни течения, но те не се явяват непреодолимо препятствие, тъй като скоростта им не превишава 0,64 м/сек.
Мостът Падма
Днес най-дълбоки подводни опори има мостът Падма в Бангладеш - 122 метра. Планира се да бъде открит през лятото на 2022 г., той вече се счита за много сложен и амбициозен проект, така че да се говори за възможността за изграждане на мост в открито море на дълбочина 300, а още повече 900 метра през следващите десетилетия, просто не си струва.

Мостът Падма
Проект на тунел
На места, където стоителството на моста е невъзможно, се прокарват тунели. Ярък пример е Евротунелът под Ламанша с дължина 51 км. Тунелът обаче винаги е по-скъп от моста в експлоатацията си и не е толкова надежден, поради наличието на голям брой инженерни системи.

Тунелът между Франция и Великобритания
Последният фактор в разглеждания случай е особено критичен: по дъното на пролива лежи Азоро-гибралтарският геоложки разлом, с който е свързана повишената сеизмична активност на региона. Нагледна илюстрация за тази активност е известното земетресение от 1755 г., което практически напълно разрушава Лисабон, столицата на Португалия.
Изграждането на тунела се усложнява и от факта, че дъното на пролива представлява много твърда скала. Поради това през 1930 г. испанските инженери отхвърлят идеята за тунел. В наше време обаче именно подводният тунел се счита за най-добрия и като цяло единствения възможен вариант за свързване на Африка и Европа. Няколко десетилетия по-късно екипи от изследователи от Испания и Мароко разработват за него най-оптималния маршрут.
Дължината на подводната част на тунела ще бъде 27,8 км при обща дължина от 38,7 км. Максималната дълбочина е 475 метра, а наклонът е 3%. Според испански изследователи подобен проект може да бъде реализиран през 30-те или 40-те години на този век, но за това ще е необходимо да се привлекат частни инвеститори. Разходите възлизат приблизително на 8 милиарда евро.
Миналата година Великобритания започна да обмисля възможността за участие в този проект. След Брекзит страната е изправена пред дефицит на различни хранителни продукти, но благодарение на установените делови връзки с Мароко, сега около 25% от доматите и 75% от плодовете в Обединеното Кралство се доставят от тази африканска държава. Увеличаването на икономическата активност в региона може да окаже положителен ефект и върху Гибралтар, който принадлежи на Обединеното Кралство.
Още по темата във
facebookСподели тази статия в:

Световните цени на петрола намаляват с 1,7%

Търговската война между САЩ и Китай застрашава и руската икономика

Amazon изстреля в орбита първите си интернет спътници

Край на последния европейски оазис със „златни паспорти”

Светът отбеляза рекордни военни разходи от края Студената война

СЗО заяви за ускоряване на развалянето на продукти поради глобалното затопляне

Въпреки разногласията заради търговската война, Китай ще сподели лунните проби със САЩ

САЩ и Украйна могат да подпишат тази седмица сделката за ресурсите
