Кафето и тийнейджърите

Кафето и тийнейджърите

Учените постоянно изучават ефектите на кофеина - съставката в кафето, която ви помага да се събудите. Последните изследвания са за това как кофеинът се отразява на здравето на децата и тийнейджърите. 



Много деца и тийнейджъри консумират кофеин. Те могат да го получат от много храни и напитки, включително от шоколад, какао или леден чай. Основни източници на кофеин са енергийните напитки, кафето и чаят. Но все пак основният източник на кофеин сред тийнейджърите остава кафето.
Въз основа на дългогодишни изследвания учените стигат до извода, че една чаша кафе дневно няма да навреди на деца над 12-годишна възраст, стига да избягват други източници на кофеин. Тази чаша кафе, комбинирана с кутия леден чай или кола, или шоколадов бар, може да постави децата над дневния лимит от 100 милиграма кофеин, който лекарите препоръчват. За информация, възрастните трябва да се стремят към дневна доза не повече от 400 милиграма кофеин, които биха могли да получат от 4 чаши кафе. И тъй като кофеинът е в толкова различни храни и напитки, е лесно за децата и възрастните да получават повече, отколкото трябва, без да го осъзнават.
Странични ефекти. Прекаленото количество кофеин може да има много негативни ефекти върху децата, като например да им влоши настроението, да ги лиши от сън или да ги подтикне към рискове или агресия. Кафето също така може да накара някои деца да се чувстват нервни или тревожни, или пък да им се пригади. То може да промени сърдечната им честота и кръвното налягане. В някои случаи прекалената употреба на кафе може да накара децата да се чувстват като употребили наркотици. Заплахата да не спят добре може да прозвучи като не най-сериозната от страничните ефекти, но може да бъде особено опасна. Последните изследвания на съня препоръчват на тийнейджърите около 9 часа сън на денонощие, но проучванията показват, че децата спят средно много по-малко. 
Стари митове. Някои възрастни могат да казват на децата си, че приемането на кофеин ще забави растежа им. Има две причини, поради които някои хора смятат така. 
Първо, кофеинът може да намали количеството на калций в костите им, което може да накара  някои да мислят, че това  ще забави растежа на детето. Второ, кофеинът, консумиран по-късно през деня, може да влоши и скъси  съня. А хормонът на растежа, който е причината за растеж при юношите, се освобождава рано в съня, така че идеята за по-малко сън би могло да доведе до малък растеж. Оказва се, че нито едно от тези опасения не е валидно. Едно проучване, направено с 80 юноши в продължение на шест години, не открива връзка между кофеина и костната плътност. Друго проучване не е установило връзка между продължителността на съня и растежа. Въз основа на всички направени изследвания може да се направи изводът, че едно кафе сутрин е добре за децата, навършили 12 г. Но важно е да се помисли: какво още получават те с кафето си. Някои от децата обичат да хапват различни неща, които имат над 50 грама захар в тях. А консумацията на твърде много добавена захар също може да има отрицателни последици за здравето. Всякакви негативни ефекти на кофеина, които ще  получат със сутрешното си кафе, ще изчезнат много преди лягане. Стига да не консумират нищо, съдържащо кофеин, след 15 часа. 



Прочетете още за:
кафе кофеин тийнейджъри

  0 
  1